Luftfartsverket med flygledartornet på Arlanda flygplats utanför Stockholm. Foto: TT
Luftfartsverket med flygledartornet på Arlanda flygplats utanför Stockholm. Foto: TT

Luftfartsverket kräver bättre radar

Vill få tillgång till samma radar som Försvarsmakten har
1:22 min

Ryska militära flygplan flugit nära flygplatser och korsat civila flygplans rutter, utan att kunna bli sedda av flygledartornet, flertalet gånger i år. Nu vill Luftfartsverket få bättre radar för att kunna se all flygtrafik.

I fredags fick ett svenskt civilt flygplan vika undan från sitt rutt från Kastrup då ett ryskt militärt flygplan kommit alltför nära. I mars var ett SAS-plan bara 90 meter från att kollidera med ett ryskt signalspaningsplan.

Sedan en tid tillbaka för Luftfarsverket en diskussion med Försvaret och Transportstyrelsen i förhoppningen om att kunna få utökade möjligheter till att se flygtrafik.

I dagläget kan Luftfartsverket, med hjälp av så kallad sekundärradar, se all flygtrafik så länge flygplanen har transpondern påslagen. För att kunna upptäcka alla plan, även de utan transponder, krävs primärradar.

En primärradar upptäcker genom radiovågor alla farkoster och plan som rör sig i luftrummet och kan då se på vilket avstånd planet finns och i vilken riktning det flyger. Däremot går det inte att se vilken höjd planet har eller vilket plan det handlar om, det vill säga planets identitetskod. Det kan däremot ett flygledningstorn få veta genom ett flygplans transponder, som har så kallad sekunddärradar. Den skickar regelbundet information utåt som sedan fångas upp av andra plan och flygledningstorn.

– Eftersom primärradar kan upptäcka all trafik så är naturligtvis det önskvärt, säger Per Fröberg, pressansvarig Luftfartsverket.

Hur kom frågan upp på diskussionsbordet från första början?

– Därför att man har noterat en ökad militär trafik i Östersjön. Det är också viktigt att tillägga att det är tillåtet att flyga i internationellt luftrum, enligt de internationella reglerna som finns, även utan att använda transponder.

Finns det inget intresse för att ändra överenskommelsen så att det blir förbjudet att flyga utan transponer i internationellt luftrum?

– Det vore naturligtvis önskvärt. Men om det är möjligt, och när det är möjligt i så fall, det törs jag inte svara på, säger Per Fröberg.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".