Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Demonstrationer vid byggstarten av förbifart Stockholm. Foto: Björn Lindberg / Sveriges Radio
1 av 2
Demonstrationer vid byggstarten av förbifart Stockholm. Foto: Björn Lindberg / Sveriges Radio
Torbjörn Rosdahl (M), finanslandstingsråd i Stockholm och Infrastrukturminister Anna Johansson (S). Foto: TT.
2 av 2
Torbjörn Rosdahl (M), finanslandstingsråd i Stockholm och Infrastrukturminister Anna Johansson (S). Foto: TT.

Förbifarten lär fortsätta byggas i vår

"Man vet aldrig var det tar slut"
1:34 min

Idag träffades de inblandade parterna i det stora trafikledsprojeketet Förbifart Stockholm. Landstinget meddelade att man säger nej till att omförhandla avtalen, och bygget kommer troligtvis återupptas senast första maj.

Frågan har varit hur mycket av trängselskatterna i regionen som ska gå till bygget och hur mycket som skall gå till kollektivtrafiken. Efter mötet står det klart att det alliansstyrda landstinget säger nej till att förhandla om gällande avtal och vägbygget ser ut att återupptas senast den första maj nästa år.

– Det önskemål som ministern hade var att man skulle omförhandla redan ingånget avtal, säger det moderata finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl, men vi sa att vi från landstinget inte är beredda att göra det.

I ruskvädret utanför departementet stod en hel del aktiva från organisationen Stoppa förbifarten. Björn Gustafsson från organisationen Stoppa förbifarten menar att i dagsläget går alla pengar till vägbyggen medan kollektivtrafiken drabbas av nedskärningar.

– De bör återställa det läget som sas på valsedeln, att pengarna skall gå till kollektivtrafik och vägar.

Daniel Helldén är miljöpartistiskt trafikborgarråd i Stockholm. Miljöpartiet upprepade idag sina krav på ytterligare pengar till lokaltrafiken.

– Det är ju den moderatledda ledningen in landstinget som inte vill diskutera mer pengar till kollektivtrafiken. Det tycker vi är beklagligt, Stockholm behöver mer utbyggd lokaltrafik.

Men politikerna i det borgerligt styrda landstinget ger sig inte. Finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl vill inte omförhandla det avtal som gäller idag om hur mycket av trängselavgifterna som ska gå till förbifarten.

– Risken är att riva upp ett ingånget avtal. Börjar man på det sättet vet man aldrig var det tar slut.

Regeringen hade kallat till sig lokalpolitikerna för att se om det fanns intresse att diskutera en omfördelning av pengarna. Men infrastrukturminister Anna Johansson kunde efter mötet konstatera att det blev nej.

– Svaret är att landstinget inte har för avsikt att omförhandla avtalet och då får vi ta till oss det beskedet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".