annika sund leksand knäckebröd
1 av 2
Annika Sund, marknadschef på Leksands Knäckebröd kontrollerar dom nybakade brödkakorna. Foto: Jenny Sanner Roosqvist/Sveriges Radio
knäckebröd
2 av 2
Foto: Anders Wiklund/TT

Knäckebröd knaprar marknadsandelar

"Det är mycket med frön, surdeg och närodlat"
1:33 min

GI-trenden med kolhydratfattig kost har slagit hårt mot knäckebrödsbranschen de senaste åren. Men nu ökar försäljningen igen, och över jul vill svenskarna ha extra lyxigt knäcke.

– Man köper dyrare finare knäckebröd och lägger på det fina julbordet. Sedan ska knäckebrödet gärna vara vetebaserat. Går man tillbaka 200-300 år i tiden så var vetet väldigt lyxigt, säger Annika Sund, marknadschef på Leksandsknäcke.

Brödkaka efter brödkaka matas ut ur ugnen i Leksandsknäckes fabrik i Leksand. Bara under julen ökar försäljningen av knäckebröd i Sverige med mellan 10 och 20 procent.

Knäckebrödsmarknaden drabbades hårt av GI-trenden, där man inte ska äta kolhydrater. Försäljningen i Sverige sjönk med fyra procent. Men nya trender har gjort att knäckemarknaden återhämtat sig med råge - nedgången är uppäten och i år ligger branschen värdemässigt på plus 6,5 procent, visar branschstatistik.

Fler konsumenter väljer att ha flera olika sorters knäckebröd hemma. Tittar man på vilken typ av bröd som står för den största ökningen så ser man att allt fler väljer lyxigare knäckebröd.

– Det är mycket med frön, surdeg, linfrön och malt. Det ska vara äkta råvaror, gärna närodlat. Så det är mycket smak och mycket fina knäckebröd, vi ser att värdet ökar ännu mer än volymen ökar. Så det ser riktigt roligt ut för knäckebrödet, säger Annika Sund på Leksandsknäcke.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".