Foto: Ingvar Karmhed/TT.
Foto: Ingvar Karmhed/TT.

Färre elever på yrkesprogrammen tar examen

Skolverket: Värt att ta på allvar
1:58 min

Förändringen av gymnasieskolan för tre år sedan tycks ha lett till att färre elever på yrkesprogrammen tar examen. Det visar Skolverkets statistik över betygen från den första elevkullen som gick ut från det nya gymnasiesystemet i våras.

– Ett av syftena med reformen var att fler skulle ta sin gymnasieexamen på utsatt tid och det syftet har inte uppnåtts, säger Skolverkets generaldirektör Anna Ekström.

--Det är verkligen inte bra för Sverige och det är inte bra för ungdomarna, så det här är värt att ta på allvar.

En viktig del i gymnasiereformen 2011 var att yrkesprogrammen fick färre teoretiska ämnen och fler yrkesföreberedande inslag. Tre år efter reformen visar den första statistiken att 66 procent av de som började yrkesprogrammen 2011 tagit examen.

Det är en försämring med åtta procentenheter jämfört med den sista elevkullen som gick i det gamla systemet. Anna Ekström på Skolverket vill inte dra några snabba slutsatser av resultaten men hon tycker att det behövs en ökad satsning på skolan.

– Det går inte att göra en sammanfattande utvärdering när vi har kommit så kort att en kull har gått ur gymnasieskolan men för att elever ska nå bra resultat krävs det att man verkligen satsar på kvalitén i undervisningen, och i yrkesprogrammen också på handledningen på arbetsplatserna, säger Ekström.

– Det finns liksom inga genvägar utan det måste vara en ordentlig satsning.

Siffrorna från Skolverket visar också att färre gymnasieelever gick ut med högskolebehörighet i våras än i fjol. Av 84 000 ungdomar var det 70 procent  som kunde läsa vidare på högskolan, mot 87 procent året före. En förklaring till minskningen är att eleverna i de nya yrkesprogrammen inte automatiskt får behörighet längre.

– Här är det verkligen viktigt att skolan ser till att alla elever verkligen får chansen att läsa till de här högskoleförberedande kurserna. Att man kan läsa ämnena utan att det blir jättesvårt rent schematekniskt, så här finns det säkert mer att göra på skolorna, säger Ekström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".