Grävmaskinist Benny Andersson har blivit bestulen på diesel flera gånger. Foto: Anders Wennersten/Sveriges Radio.
Grävmaskinist Benny Andersson har blivit bestulen på diesel flera gånger. Foto: Anders Wennersten/Sveriges Radio.
Dieselstölder

Dieselstölder för 100 miljoner om året

Ny metod för stöldmärkning
1:54 min

En handfull kriminella ligor i landet har specialiserat sig på att stjäla diesel ur fordon enligt polisen, som bedömer värdet på samtliga dieselstölder till mer än 100 miljoner kronor årligen.

– Då stjäl man kanske tio kubik i veckan eller så stjäl man tio kubik åt gången där man har egna lastbilar. Vi har lagfört lastbilar där man hade sexkubikstankar ombord på flaket, säger Håkan Carlsson som är chef för polisens nationella transportsäkerhetsgrupp.

Tankar på flaket på sex kubik, motsvarande 6000 liter, som gärningsmännen kan fylla allt eftersom genom att stanna intill exempelvis långtradare, anläggningsmaskiner eller traktorer längs vägkanten och vid vägkrogar, och med slang och pump suga över hundratals liter på några minuter. Så gör de professionella.

Men de flesta gör det betydligt mindre organiserat. I fjol anmäldes över 9 300 stölder av diesel. Medan det minskar något i Västra Götaland blir det fler bland annat i Stockholmsområdet och i Jönköpingsregionen.

– Det är ganska hopplöst på något sätt, säger grävmaskinisten Benny Andersson har blivit bestulen gång på gång av dieseltjuvar och nu slutat låsa tanklocket på sin grävmaskin, eftersom det vid alla stölder bara blir en extra kostnad varje gång på 1400 kronor att köpa nytt lock.

– Det ryker varje gång, säger han.

Så du har slutat låsa det nu?

– Ja det är meningslöst. Jag kan låsa hur mycket som helst, det hjälper inte utan det blir ju bara en extrakostnad på det hela. Värsta perioden som har varit i höst, då försökte dom sju gånger på tio dagar, säger Benny Andersson.

Branschorgansationen Maskinentreprenörerna hoppas stölderna ska gå att minska med en metod som ska lanseras i vår. Genom att tillsätta en vätska i dieseln som en slags dna, där det går att spåra varifrån stulen diesel kommer, säger regionchefen Mats Otterborn.

– Man har en unik kod för varje företag som har köpt den här tillsatsen, så varje kund då får ett unikt DNA, säger Mats Otterborn.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".