Domstol prövar övre åldersgräns för busschaufförer

2:06 min

Diskrimineringsombudsmannen, DO, anser att kollektivtrafikbolaget Keolis diskriminerar äldre när de inte låter personer som fyllt 70 år köra buss och taxi. För första gången ska en generell övre åldersgräns nu prövas i Arbetsdomstolen.

Marie Nordström som driver frågan på Diskrimineringsombudsmannen hoppas att det här skickar en tydlig signal till arbetsgivarna.

– Vi måste bli medvetna om ålder att ålder faktiskt utgör en diskrimineringsgrund, och att vi inte får diskriminera äldre i arbetslivet. Vi måste faktiskt tillvarata äldres kunskap och erfarenhet i större utsträckning än vad vi gör idag, säger hon.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, anser alltså att Keolis som bland annat kör buss i Stockholmsområdet diskriminerar äldre när de inte låter personer som fyllt 70 köra buss och taxi.

Nu ska den här typen av generell övre åldersgräns prövas för första gången i Arbetsdomstolen.

Cecilia Jerneheim, personalchef på Keolis, betonar att åldersgränsen inte handlar om diskriminering utan om trafiksäkerhet.

– Det är känt att med stigande ålder så försämras hörsel, syn och reaktionsförmåga och därför har vi valt åldern 70, säger hon.

Vad är det som säger att det är just vid 70 som man blir en mer farlig förare?

– Vi måste sätta en gräns någonstans och vi har valt 70, säger Cecilia Jerneheim.

Men 70-åringar kan i dag vara lika pigga och fräscha som 55-årigar, enligt Marie Nordström på DO. Hon menar att det räcker med att förarna genomgår årliga hälsoundersökningar. Något som Keolis redan i dag gör när de anställer personer mellan 65 och 69.

Bussföraren Raul Blanco, 71, som lever hälsosamt håller med.

– Jag tränar, äter sund mat och jag tycker att jag är i bra form. Vi äldre är inte sämre än andra, tvärtom. Vi är mer försiktiga, säger han.

Tre fall prövas nu i Arbetsdomstolen och ytterligare tre ligger hos Diskrimineringsombudsmannen i väntan på domslut. Om Keolis fälls kan de tvingas betala 100 000 i diskrimineringsersättning till varje förare.

Keolis vill idag inte säga hur de kommer agera när det gäller säkerheten.

– Trots att vi tycker att vi har goda skäl för att ha den här åldersgränsen på 70 så kommer vi naturligtvis att följa det domslut som blir, säger Cecilia Jerneheim, personalchef på Keolis.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista