Germanwings Flygplan
1 av 3
Foto: Frank Augstein/TT.
Angela Merkel. Spaniens kung Felipe och Francois Hollande. Foto: Michael Sohn/Francois Mori/TT.
2 av 3
Angela Merkel höll presskonferens om flygkraschen och Spaniens kung Felipe och Francois Hollande höll en tyst minut tillsammans. Foto: Michael Sohn/Francois Mori/TT.
Tyst minut i franska parlamentet efter Germanswings-kraschen. Foto: Francois Guillou/TT.
3 av 3
Tyst minut i franska parlamentet efter Germanswings-kraschen. Foto: Francois Guillou/TT.

Direktrapport: Flygplan störtade i Alperna

1:53 min

Ett passagerarplan från flygbolaget Germanwings kraschade i de sydliga franska Alperna under tisdagseftermiddagen.

  • Planet var på väg från Barcelona till Düsseldorf.
  • Ingen av de 150 ombord överlevde säger franske premiärministern.
  • Svarta lådan hittad.

Karta: Här försvann planet Bakgrund: Detta har hänt

Här är Ekots direktrapportering under de första timmarna efter kraschen:

Johan Knutsson: Hej och välkommen till den här direktrapporten. Ett passagerarplan av typen Airbus 320 har alltså kraschat i södra franska Alperna.

12:13, 24 March 2015

Johan Knutsson: Alldeles nyss meddelade Frankrikes president Francoice Hollande finns det sannolikt inga överlevande.
- Det här är en tragedi, säger president François Hollande i direktsänd fransk tv enligt TT.

12:14, 24 March 2015

Johan Knutsson: Hollande säger också att olyckan har inträffat i ett område som är svår att nå.

12:15, 24 March 2015

Johan Knutsson: Totalt var 148 personer ombord på planet när det kraschade, uppger flera nythetsbyråer.

12:16, 24 March 2015

Johan Knutsson: Planet, som uppges vara 24 år gammalt, flög för bolaget Germanwings, en del i Lufthansa.

12:17, 24 March 2015

Johan Knutsson: Planet ska ha lyft från flygplatsen i Barcelona klockan 09:55 svensk tid, uppger nyhetsbyrån Reuters. Det var på väg till Düsseldorf.

12:22, 24 March 2015

Johan Knutsson: Svenska UD har i nuläget inga uppgifter om att det skulle finnas svenskar ombord på det kraschade planet.

12:25, 24 March 2015

lufthansa: "We do not yet know what has happened to flight 4U 9525. My deepest sympathy goes to the families and friends of our passengers and crew 1/2

12:27, 24 March 2015

lufthansa: "...on 4U 9525. If our fears are confirmed, this is a dark day for Lufthansa. We hope to find survivors.“ Carsten Spohr 2/2

12:28, 24 March 2015

Johan Knutsson: Sveriges Radios korrespondent Beatrice Janzon rapporterar nu i Ekot. Hon säger att helikoptrar har lokaliserat planet som har kraschat på en mycket svåråtkomlig plats.

12:32, 24 March 2015

Johan Knutsson: 13.00 kan du lyssna på en extrasändning här på sr.se med anledning av flygkraschen.

12:39, 24 March 2015

Johan Knutsson: Planet ska ha kraschat på 2000 meters höjd, enligt Pierre-Henry Brandet som är talesperson för inrikesdepartementet.

12:43, 24 March 2015

Johan Knutsson: Pierre-Henry Brandet säger också att han väntar sig en "extremt lång och extremt svår" sök- och räddningsoperation på grund av att planet har kraschat på en så otillgänglig plats. Det skriver nyhetsbyrån AP.

12:45, 24 March 2015

Johan Knutsson: "Om våra farhågor besannas så är det här en mörk dag för Lufthansa" skriver vd:n Carsten Spohr på Lufthansas Twitter.

12:50, 24 March 2015

Johan Knutsson: Lufthansa skriver också att de ännu inte vet vad som har hänt med planet. Det kraschade planet var alltså från Germanwings som är Lufthansas lågprisbolag.

12:52, 24 March 2015

Johan Knutsson: Nu klockan 13:00 blir det alltså en extrasändning här på sr.se med anledning av flygkraschen i Alperna där 148 människor befaras ha dött. Du hittar ljudet längst upp i den här artikeln.

12:57, 24 March 2015

Johan Knutsson: Svenska UD har forftfarande inga uppgifter om drabbade svenskar. Johan Tegel vid UD:s presstjänst säger att de svenska ambassaderna i Paris, Berlin och Madrid just nu är i kontakt med lokala myndigheter för att reda ut om det fanns svenskar ombord.

13:03, 24 March 2015

Johan Knutsson: - Det är en av de värsta flygkatastroferna som har skett på fransk mark, säger korrespondent Beatrice Janzon´.

13:06, 24 March 2015

hej: Var är ljudet?

Johan Knutsson: Om du uppdaterar artikeln ska du hitta ljudet högst upp under rubriken.

13:06, 24 March 2015

Johan Knutsson: 45 passagerare var från Spanien, enligt Spaniens vice premiärminister. Det rapporterar Sky News.

13:09, 24 March 2015

Johan Knutsson: - Ett av de vanligaste passagerarplanen, säger Gunnar Mandahl vice ordförande i Svensk pilotförening om flygplansmodellen Airbus 320.

13:14, 24 March 2015

Johan Knutsson: Planet ska ha fått någon form av problem på 10.000 meters höjd och snabbt sjunkit till 2.000 meter. Ett av de vanligaste problemen som inträffar vid flygning på hög höjd är kabintrycksproblem, enligt Gunnar Mandahl.

13:16, 24 March 2015

Johan Knutsson: Det är fortfarande inte klarlagt varför planet kraschade.

13:17, 24 March 2015

Johan Knutsson: Enligt Gunnar Mandahl på Svensk pilotförening är det inte anmärkningsvärt att planet togs i bruk redan 1990. Det är något äldre än genomsnittet men inte ovanligt, menar han.

13:20, 24 March 2015


På tavlan med ankommande flyg i Düsseldorf syns den drabbade flighten. Foto: Frank Augstein/TT

På tavlan med ankommande flyg i Düsseldorf syns den drabbade flighten. Foto: Frank Augstein/TT

13:25, 24 March 2015

Johan Knutsson: Räddningsmanskap bestående av 240 brandmän är på väg till olycksplatsen, rapporterar Le Monde enligt
TT.

13:36, 24 March 2015

Johan Knutsson: Germanwings uppger att piloten ska ha rapporterat "emergency, emergency" strax innan planet försvann.

13:39, 24 March 2015

Johan Knutsson: Hollande säger att det inte fanns några fransmän ombord på det kraschade planet men poängterar att detta inte har bekräftats. Det skriver France 24.

13:42, 24 March 2015

Johan Knutsson: Nu upger Germanwings att det var 150 människor ombord på planet. 144 passagerare och sex besättningsmän.

13:46, 24 March 2015

Johan Knutsson: Offren är troligtvis från Spanien, Tyskland och Turkiet säger Frankrikes presindent Hollande, rapporterar BBC.

13:47, 24 March 2015

margotwallstrom: Horrible news of German airliner crash in the French Alps. My thoughts go out to families of the victims.

13:48, 24 March 2015

Per: Är det inte samma flygplanstyp som råkat ut för försvinnanden och krascher de senaste åren?

Johan Knutsson: Tidigare i vår extrasändning sade Gunnar Mandahl, vice ordförande i Svensk pilotförening, att modellen är en av de vanligaste passagerarflygen. Mandahl sade inget om att typen skulle vara mer osäker än någon annan.

13:58, 24 March 2015

Johan Knutsson: Nu avslutas vår extrasändning om flygkraschen i Alperna men vi fortsätter vår direktrapport här på sverigesradio.se.

14:02, 24 March 2015

Johan Knutsson: Vi kommer att direktsända Germanwings presskonferens klockan 15.00 och översätter här i direktrapporten.

14:04, 24 March 2015

Johan Knutsson: Kung Felipe av Spanien kommer att avbryta sitt pågående statsbesök i Frankrike för att åka hem med anledning av olycka, skriver TT.

14:04, 24 March 2015

Johan Knutsson: Ägaren av en camping nära platsen där planet kraschade berättar för nyhetsbyrån AP att han hörde en serie kraftiga ljud innna planet kraschade.

14:22, 24 March 2015


Planets senast kända position i franska Alperna. Interaktiv karta hittar du här: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6124802

Planets senast kända position i franska Alperna. Interaktiv karta hittar du här: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6124802

14:27, 24 March 2015

Johan Knutsson: Just nu håller Tysklands förbundskansler Angela Merkel presskonferens. Uppdatera den har artikeln för att se presskonferensen direkt.

14:35, 24 March 2015

Johan Knutsson: Angela Merkel säger att hon imorgon ska åka till platsen där planet kraschade.

14:38, 24 March 2015

Johan Knutsson: Merkel säger också att hon har enats med Frankrike och Spanien om att hjälpa varandra att utreda orsaken bakom kraschen.

14:39, 24 March 2015

AFP: #BREAKING Germanwings crew did not send distress signal: aviation official

14:42, 24 March 2015

Johan Knutsson: Nu skriver AFP att besättningen på planet inte skickade någon nödsignal. Tidigare har Germanwings meddelat att signalen "emergency, emergency" skickades strax före planet försvann.

14:48, 24 March 2015

Philip Ottosson, Ekot: 15.00 kommer vi att sända Germanwings pressträff angående flygkraschen. Pressträffen är på tyska men kommer delvis att översättas i direktrapporten.

14:55, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Jag heter Luise Steinberger och jag kommer direktrapportera från presskonferensen som flygbolaget Germanwings håller.

14:55, 24 March 2015

Philip Ottosson, Ekot: Tysklands ledare Angela Merkel kommer att resa till kraschplatsen under onsdagen, detta raspporterar France24.

14:59, 24 March 2015

Philip Ottosson, Ekot: Enligt tidigare uppgifter från den franska transportmyndigheten ska det ha kommit ett nödrop direkt från olycksplanet. De uppgifterna stämmer inte, enligt den franska flygmyndigheten DGAC. Det var flygledningen som slog larm när man inte längre fick kontakt med planet, detta rapporterar TT.

15:01, 24 March 2015

Philip Ottosson, Ekot: Det finns inga överlevande, bekräftar det första räddningsmanskapet på plats, enligt fransk tv.
-- Flygplanet är fullkomligt förstört. De största vrakdelarna är stora som bilar, säger Gilbert Sauvan från den regionala myndigheten till tidningen Les Echos.

15:01, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Presskonferensen hålls på Germanwings huvudkontor i Köln-Porz

15:05, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Flygplanet lämnade Düsseldorf på morgonen och flög till Barcelona

15:05, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Från Barcelona lyfte planet kl 10 tillbaks mot Düsseldorf.

15:06, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Senaste stora reguljäre genomcheckningen av flygplanet gjordes på sommaren 2013

15:07, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Vi måste infromera flyggästernas och besättningens anhöriga, innan vi kan offentliggöra namnen på de drabbade

15:08, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Ett teknik-team från Airbus och Germanwings och Lufthansa är på väg till olycksplatsen för att få fram orsaken till kraschen

15:09, 24 March 2015


Franska räddningsarbetare på plats i Seyne i närheten av kraschplatsen. Foto: TT

Franska räddningsarbetare på plats i Seyne i närheten av kraschplatsen. Foto: TT

15:09, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Det viktigaste just nu är dock att uttrycka vårt djupaste medkänsla med de drabbade och deras anhöriga.

15:09, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Vi kommer gemensamt med myndigheterna göra allt för att uppklara orsakerna. Vi stödjer myndigheternas arbete efter bästa förmåga

15:10, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Nu börjar journalisterna ställa frågor. Första frågan är om det finns bekräftelse om att planet har sjunkit

15:10, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Teknikexperten säger att man vid tillfället inte säkert kan bekräfta om det har skickats ett nödanrop.

15:11, 24 March 2015


En helikopter svävar vid Seyne, inte långt från kraschplatsen. Foto: TT

En helikopter svävar vid Seyne, inte långt från kraschplatsen. Foto: TT

15:11, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Man kan ej heller exakt säga varför piloten lät planet sjunka så snabbt, utan att stämma av med flygledningen

15:12, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Det har innan inte funnits några som helst oegentligheter innan flygningen. Men nu går man igenom all befintlig dokumentation väldigt noga. Vi vill och kan inte spektakulera nu

15:12, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Alla experter hos oss måste nu tillsammans med Airbus och med myndigheter försöka få fram vad som egentligen har hänt.

15:13, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Fråga efter varifrån passagerarna kom, om de är tyskar eller andra nationaliteter

15:13, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: 67 tyska medborgare så vitt man nu vet, men det kan ändras, eftersom passagerarlistan måste checkas av först

15:14, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: A321 har tidigare haft problem med datorer. Teknikexperten säger att i detta plan hade den problematiska datorn bytts ut. Så det borde inte varit något problem

15:14, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Hur länge kommer undersökningarna ta?

15:15, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Vill inte yttra sig om något tidplan, nu måste alla experter och myndigheter gemensamt utreda. Det måste vara noggrant, det är vår plikt gentemot offren

15:15, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Airbus A320 finns ungefär sedan 1990, det finns olika modeller som alla är ungefär lika gamla.

15:16, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Konsekvenser för vidare verksamheten?

15:16, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Vi är stolta att vi har haft höga säkerhetsstandarder. Och vi kommer att göra allt som krävs för att undersöka det här

15:17, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Flygverksamheten kommer att fortsätta helt som vanligt.

15:17, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Vi vet exakt vem som var ombord och var människor suttit, men vi måste först prata med de anhöriga, innan vi går ut

15:17, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Inga kinesiska passagerare

15:18, 24 March 2015


Franska helikoptrar i närheten av Seyne, i närheten av platsen där flygplanet kraschade. Foto: TT

Franska helikoptrar i närheten av Seyne, i närheten av platsen där flygplanet kraschade. Foto: TT

15:18, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Kan resten av A320-flottan ställas på marken tills det är utrett?

15:19, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Det är för tidigt att spekulera i sådant. Det finns flera tusen plan av den modellen i trafik. Vi måste veta snarast vad som hänt

15:19, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Teknikexperten: Jag kan inte svara på frågor vad piloten gjorde och varför han gick i sjunkflygning. Jag kan bara spekulera och det vill jag inte göra

15:20, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Vi måste få tag i svarta lådan och med alla experter kontrollera vad som hände, vi får inte spekulera

15:20, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Vi kommer att offentliggöra offrens nationaliteter så fort vi utan tvivel exakt har verifierat allas data

15:21, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Det är flera hundra plan av den modellen inom Lufthansa, för Germanwings är det 60 plan av den modellen, som är i trafik just nu.

15:22, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Fråga efter om han vet något om skolklassen, som ska ha varit ombord

15:22, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Säger igen att han inte kan säga något om passagerarna

15:22, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Först och främst utvärderas trafikdata som franska flygledningen levererar. Andra data är inte officiella och kommer förmodligen inte att ingå i undersökningen

15:23, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: En så kallad mission-flight organiseras, där ett flygplan med experter ska till olycksplatsen. Gruppen kommer troligen att behöva landa i närheten och sedan ta helikopter eftersom det är svårt att ta sig fram till olycksplatsen

15:23, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Departure 10.01 Barcelona
Reguljära flyghöjden 10.45 - ca 12000m
Ca en minut på den höjden, därefter sjönk planet.
Det är vad man vet nu.

15:24, 24 March 2015

Philip Ottosson, Ekot: Sveriges Radios korrespondent Daniel Alling är på plats i närheten av kraschplatsen.
- Jag star precis utanför det här kriscentret och just nu ser jag två kvinnor som leds in i kriscentret, sannolikt två anhöriga till offren i flygolyckan, säger Alling.

15:25, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Ingen officiell tillåtelse av flygledningen att lämna resehöjden.

15:25, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Presskonferensen avslutas. En ny PK om någon timma annonceras ut

15:25, 24 March 2015

Philip Ottosson, Ekot: Det är även mycket journalister och poliser på plats enligt Alling.

15:26, 24 March 2015

Luise Steinberger, Radio Sweden: Det var Germanwings vd Oliver Wagner som talade

15:26, 24 March 2015

Philip Ottosson, Ekot: - Angela Merkel har haft en pressträff i Berlin, hon har uttryckt sin chock över det som har hänt. Hon meddelade även att hon i morgon kommer att åka till olycksplatsen i södra Frankrike, säger Alling.

15:28, 24 March 2015

Philip Ottosson, Ekot: Germanwings-planet kraschade i ett bergområde som är svårt att nå.
- Det är många faror förknippade med höga toppar, säger Mikael Nordmark, som var inblandad i den svenska sökinsatsen efter Herculeskraschen för tre år sedan.

15:30, 24 March 2015

Philip Ottosson, Ekot: Vädret i olycksområdet i Frankrike, i närheten av staden Digne, är enligt den franska vädertjänsten lugnt och man har kunnat skicka upp helikoptrar. Snöfall väntas dock under eftermiddagen och kvällen, detta rapporterar TT.

15:31, 24 March 2015

Philip Ottosson, Ekot: Le Monde uppger att ett räddningsmanskap bestående av 240 brandmän har kopplats till insatsen, detta rapporterar TT.

15:32, 24 March 2015

Philip Ottosson, Ekot: Germanwings uppger att piloten på flygplanet hade mer än 10 års erfarenhet av att flyga för Lufthansa.

15:33, 24 March 2015

Philip Ottosson, Ekot: - När jag flög hit för en liten stund sedan så fanns pressekreteraren för Germanwings på planet, han ville inte säga så mycket. Han sa egentligen bara: Schrecklich, på tyska, alltså skrämmande. Det här är en chock för flygbolaget också, rapporerar Sveriges Radios korrespondent Daniel Alling.

15:38, 24 March 2015

Philip Ottosson, Ekot: Enligt Germanwings ska åldern på flygplanet inte ha varit ett problem. Det kontrollerades av flygplanstekniker senast i går kväll och gick igenom en större besiktning 2013, detta raporterar TT.

15:39, 24 March 2015

Philip Ottosson, Ekot: Ett team från Lufthansa, Germanwings och Airbus är på väg till olycksplatsen för att ta reda på orsaken till kraschen.

15:40, 24 March 2015


Sveriges Radios korrespondent Daniel Alling på plats vid kriscentret i närheten av olycksplatsen. Foto: Sveriges Radio

Sveriges Radios korrespondent Daniel Alling på plats vid kriscentret i närheten av olycksplatsen. Foto: Sveriges Radio

15:44, 24 March 2015

Philip Ottosson, Ekot: Enligt fransk polis kan det ta flera dagar innan offrens kroppar kan hämtas, detta rapporterar France24.

15:52, 24 March 2015

Philip Ottosson, Ekot: Ögonvittnet Sebastien Giroux berättar att han inte såg någonting särskilt vid flygkraschen, och ingen rök.

Hörde du något ljud?

- Nej, jag hörde ingenting, säger Sebastien Giroux, detta rapporterar franska medier.

15:57, 24 March 2015

Philip Ottosson, Ekot: - Jag sa till mig själv: det kommer aldrig klara att ta sig över bergen, säger Sebastien Giroux till La Provence.

15:59, 24 March 2015

Philip Ottosson, Ekot: – Det här är en tragedi som inträffat på fransk mark, säger Frankrikes president Francois. Läs om världsledarnas chock på Sveriges Radio.

16:02, 24 March 2015

Philip Ottosson, Ekot: USA:s president Barack Obama har blivit informerad om flygkraschen i södra Alperna och har erbjudit hjälp, detta raporterar France24.

16:09, 24 March 2015

Daniel Klaar: Tyska myndigheter bekräftar nu att det fanns en skolklass ombord på det störtade planet från Germanwings.

16:34, 24 March 2015

Daniel Klaar, Ekot: Beatrice Janzon, Sveriges Radios sydeuropa-korrespondent berättar: Bilder visar hur delarna har spritts på ett stort område, det ser nästan söndersmulat ut. Området är extremt svårt att nå.

16:47, 24 March 2015

Daniel Klaar, Ekot:

"Det är ett land i chock, inte minst här på flygplatsen i Düsseldorf och det kriscenter som byggts upp här. Det har varit en ganska strid ström med anhöriga hit de senaste två timmarna", säger Daniel Alling, vår Tysklands-korrespondent på plats i Düsseldorf.

16:50, 24 March 2015

Daniel Klaar, Ekot: Flygplanet sände aldrig någon nödsignal. Vad som hänt är fortfarande oklart. Planet var 24 år gammalt. Det kontrollerades så sent som igår. Det här är ett mysterium, berättar Daniel Alling i Düsseldorf.

16:51, 24 March 2015

Daniel Klaar, Ekot: "Vad som är mest signifikant i nuläget och anmärkningsvärt, det är att flygplanet lämnade sin marschhöjd snabbt och sjönk ned mot alptopparna och då undrar man naturligtvis varför", säger flygsäkerhetsanalytiker Hans Kjäll till Ekot.

16:52, 24 March 2015

Daniel Klaar, Ekot: Ekot: Så vad skulle en tänkbar orsak kunna vara?
Hans Kjäll: I nuläget skulle jag vilja säga att det går inte att säga, utan man måste ha några pusselbitar till. Det som är intressant i så fall är hur ser nedslaget ut av vraket.

16:53, 24 March 2015

germanwings: Lufthansa and Germanwings have established a telephone hotline. The toll-free 0800 11 33 55 77 number is available to all the families 3/5

16:56, 24 March 2015

JunckerEU: My heart goes out to the families+friends of the victims. This is a tragedy that hits home all too starkly http://t.co/Ki657FhMHe #crashA320

16:57, 24 March 2015

Daniel Klaar, Ekot: "Flygplanstypen är beprövad och tillförlitlig, så länge planet inte har gjort för många starter och landningar", säger flygsäkerhetsanalytiker Hans Kjäll.

17:02, 24 March 2015

Daniel Klaar, Ekot: Airbus 320 har råkat ut för elva allvarliga olyckor sedan planet började flygas 1988. I juli 2007 omkom 199 personer när brasilianska Tam Airlines plan gled av landningsbanan på flygplatsen i Sao Paulo och kraschade in i en lagerlokal.

17:04, 24 March 2015

Daniel Klaar, Ekot: Sven Hammarberg, som utrett flera flygolyckor inom svenska försvaret, säger till Studio Ett att det kan bli komplicerat att utreda olyckan. "Höga höjder är förknippade med otillgänglig terräng, jag gissar att de kommer möta samma problem i Alperna"

17:23, 24 March 2015

Daniel Klaar, Ekot: Studio Ett: Under åtta minuter har planet tappat höjd, vad kan orsaka att ett plan tappar höjd så här?
Sven Hammarberg: Det är just det som utredningen måste få svar på. Det kan ju vara en mängd olika problem som ligger bakom det här.

17:26, 24 March 2015

Daniel Klaar, Ekot: "Vi såg ett flygplan som bokstavligen talat hade slitits i bitar. Det finns inte en enda intakt vinge", säger Bruce Robin, åklagare i Marseille som efter kraschen har flugit över vrakdelarna i helikopter, till Reuters.

17:31, 24 March 2015

BeatriceJanzon: Svarta lådan hittad enl franska medier. #GermanWingsCrash

17:32, 24 March 2015

Daniel Klaar, Ekot: Franska inrikesministern bekräftar att svarta lådan har hittats.

17:47, 24 March 2015

Daniel Klaar, Ekot: Germanwings grundades 2002, det här är den första svåra olyckan i flygbolagets historia, säger Daniel Alling, vår korrespondent i Tyskland.

17:53, 24 March 2015

Daniel Klaar, Ekot: Innehållet i den svarta låda som hittats ska analyseras snarast möjligt enligt Frankrikes inrikesminister Bernare Cazeneuve.

18:06, 24 March 2015

Daniel Klaar, Ekot: Den franske premiärministern Manuel Valls har i parlamentet sagt att platsen för kraschen har inspekterats och att ingen har överlevt.

18:55, 24 March 2015

BeatriceJanzon: Tre dagars landssorg i Spanien. Ca 45 döda spanjorer, 67 tyskar i flygolyckan. #GermanWingsCrash #A320Crash

19:15, 24 March 2015

DanielAlling: Kyrkan i #Haltern är full av sörjande.16 elever och två lärare från stadens gymnasieskola fanns med på #germanwings http://t.co/BoFeKRJKj1

19:29, 24 March 2015

Daniel Klaar, Ekot:

Amerikanske presidenten Barack Obama säger att hans tankar går till Tyskland och Spanien ikväll. Han har under dagen pratat med förbundskansler Merkel.

19:43, 24 March 2015

Daniel Klaar, Ekot: En dansk medborgare fanns ombord på det störtade flygplanet. Det uppger det danska utrikesdepartementet ikväll.

20:10, 24 March 2015

Daniel Klaar, Ekot: "Det som inträffat är det värsta tänkbara", säger Bodo Klimpel, borgmästare i den tyska staden Haltern. 16 ungdomar och två lärare från staden omkom i dagens krasch.

20:40, 24 March 2015

Daniel Klaar, Ekot: Myndigheterna i både Nederländerna och Belgien har bekräftat att det fanns medborgare från länderna ombord på olycksplanet.

20:52, 24 March 2015

Daniel Klaar, Ekot: Många gråter och tänder ljus för de elever och lärare som omkom i kraschen, berättar vår korrespondent Daniel Alling, som är på plats vid skolan i Haltern.

20:58, 24 March 2015

Daniel Klaar, Ekot: Operasångaren Oleg Bryjak var en av de 150 passagerna på planet som kraschade i Alperna. Bryjak uppträdde under sin karriär på operahus i bland annat Paris, London, Los Angeles, Berlin och Tokyo.

21:10, 24 March 2015

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista