Höjd bensinskatt kan bli slag i luften

1:29 min

Regeringens höjning av bensinskatten riskerar bli ett tandlöst verktyg för att nå klimatmålen enligt kritiker.

– Vi är positiva till att man höjer skatten på fossilt bränsle, men om det verkligen ska få ett genomslag kräver det att de fossila bränslena ligger bra mycket högre och att det blir en kännbar effekt jämfört med de förnybara, säger till exempel intresseorganisationen Gröna bilisters ordförande Johanna Grant.

Nästa år blir det dyrare att tanka bensin och diesel, när energiskatten höjs med 44 respektive 48 öre litern. Men samtidigt höjs också skatten på miljövänligare biodrivmedel ungefär lika mycket på grund av EU-regler. Något som både MP och S erkänner till viss del förtar miljöeffekten av bensinskatten.

– Det är olyckligt vi ska kunna ha rejäl skillnad i beskattning mellan drivmedel som släpper ut koldioxid och drivmedel som inte gör det. Här jobbar vi aktivt i Bryssel för att kunna få förståelse för att vi ska kunna ha ett annat system i Sverige, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

För Miljöpartiet är den högre bensinskatten en framgång i budgetförhandlingarna, men partiet gick till val på en nästan dubbelt så hög höjning.

Nu vill Karin Svensson Smith, MP-ledamot i trafikutskottet, se att regeringen arbetar för en ny lag om fossiloberoende 2030.

– Det krävs också att man kanske sätter ett slutdatum för när det ska få säljas fordon som enbart går på fossila drivmedel. Först då kan man våga investera typ i biogasnät och pumpar och annat som behövs, säger Karin Svensson Smith.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista