Näthandel
Foto: TT

Näthandeln ökar på utländska sajter

3:15 min

Allt fler konsumenter handlar varor på internet. Fram tills nyligen shoppade svenskarna nästan enbart på svenska sajter, men under det senaste året har handeln på utländska sajter ökat.

– Jag handlar på nätet ibland, framför allt löparprylar och elektronikprylar. Jag vet vad jag vill ha och det är enkelt och tillgängligt, säger Kristian Jennersjö.

Han är i Gallerian i Stockholm city tillsammans med sonen Fingal, som förnöjt sitter i barnvagnen och ser sig omkring.

– Primärt handlar jag på svenska sajter, men även en del utländska. Men det är nog bara det senaste året som jag har börjat handla på utländska sajter. Jag märker ingen skillnad längre om jag handlar löpardetaljer i Sverige eller utomlands, vare sig när det gäller frakt eller produkter, säger Kristian Jennersjö

Så inte ens med frakt blir det dyrare att handla utomlands?

– Nej, inte som jag upplever det, säger Kristian Jennersjö.

Priserna på många varor i handeln står stilla eller går till och med ner. Mycket har att göra med att konsumenterna blir allt mer prismedvetna och jämför priser i mobilen eller datorn och väljer ibland att handla via nätet. Skulle butikerna höja priserna på vissa varor handlar kunderna på nätet i stället.

Tidigare fick svenska e-handelsbolag nästan alla intäkter av handeln på nätet, men det har ändrats, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på branschorganisationen Svensk Handel.

– E-handeln har varit lokal, man har handlat varumärken man känner igen. Men sedan något år tillbaka ser vi en väldigt snabb förändring. Konsumenten vågar nu handla från utlandet, säger Jonas Arnberg.

De länder som svenskar framför allt näthandlar från är Storbritannien, USA, Tyskland och Kina. Det finns inga exakta siffror på hur mycket svenska konsumenter handlar för på utländska sajter. Men Postnord uppskattar att svenskar för fem år sen nästan enbart handlade på inhemska sajter, men att mellan 20 och 25 procent av e-handeln i dag sker på utländska sajter.

Förutom att många har blivit mer bekväma med att använda sina mobiltelefoner finns andra förklaringar till att näthandeln på utländska sajter ökar, säger Jonas Arnberg.

– Utbudet finns. Aktörer gör det möjligt för svenska konsumenter att köpa produkter direkt från fabriker i Kina till exempel. Nya aktörer har en helt annan prisbild. Det kan handla om 1 000 kronor i prisskillnad för ett par löparskor till exempel. För en konsument som mer än någonsin är prismedveten är det här attraktivt, säger Jonas Arnberg.

För att svenska butiker ska hänga med i utvecklingen måste det till stora förändringar.

– Det vi har framför oss de närmaste tio åren kommer att förändra handeln mer än vi har sett de senaste 100 åren. Det kan handla om nya butiksformat, nya koncept och en mycket mer digitalt driven handel. Det kan handla om ren e-handel, men också mer digitala inslag i butikerna, säger Jonas Arnberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista