Flera matkedjor sänker salthalten i halvfabrikaten

1:46 min

Det är  svårt som konsument att ha koll på hur mycket salt vi får i oss eftersom mycket gömmer sig i halvfabrikat och restaurangmat. Men flera matkedjor försöker nu minska på saltet i produkterna.  

I en matbutik i Sundbyberg utanför Stockholm står Rosa Pascalidou och Mohammed Saleh, och de tänker mycket på hur mycket salt det är i maten de äter.

– Ja, jag tänker alltid på det faktiskt, eftersom min man har högt blodtryck, så vi är försiktiga med saltet. Och vi använder inte halvfabrikat, säger Rosa Pascalidou.

– Man tänker alltid på det, men man gör ändå inte, säger Mohammed Saleh.

Äter ni mycket färdigmat?

– Ja, särskilt barnen.

Just färdiglagad mat och restaurangmat står för mellan 75 och 80 procent av det salt vi får i oss, och svenskar har en hög saltkonsumtion internationellt sett.

I andra europeiska länder har man genom informationskampanjer och hårdare krav på livsmedelsproducenter minskat saltintaget hos medborgarna, vilket i sin tur har gjort att färre drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar.

Nu vill Livsmedelsverket se hårdare tag även i Sverige, och rekommenderar att livsmedelsföretag går samman för att gemensamt minska saltnivåerna i sina produkter.

Coop är en av flera matkedjor som arbetar för att minska salthalten i produkter som ingår i de egna märkena. Anneli Bylund, som jobbar med hållbarhetsfrågor på Coop, visar på ett corn flakes-paket där de har sänkt salthalten från 1,6 gram till 1,3 gram. Satsningen har sedan förra året lett till att Coop minskat saltet i sina varor med 10 ton.

– Vi har fokuserat på barnfamiljers produkter, och vi har sänkt salthalten i pannkakor, corn flakes, en del korvar, hamburgare. Produkter som vi lätt äter stora mängder av, säger Anneli Bylund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista