Kvinna som tränar och glas med coca cola. Foto: Jonna Burén/Sveriges Radio samt Rickard Collsiöö/TT
Rachel McKie tycker att det är konstigt att Coca-cola sponrar forskning. Foto: Jonna Burén/Sveriges Radio samt Rickard Collisöö/TT

Coca-Cola sponsrar möjlig vilseledande forskning

2:03 min

I USA har Coca-Cola gett pengar till välkända forskare som nu sprider budskapet att fetma inte beror på kosten i första hand utan på mängden träning. Det avslöjar New York Times och hälsoexperter säger att budskapet är vilseledande.

Men budskapet att läsk är okej lurar inte Rachel McKie i New York.

– Jag tror inte på det, men jag tror det finns de som gör det, för de gillar helt enkelt att dricka Coca-Cola.

Rachel McKie stretchar vid Hudsonfloden på Manhattan i New York, inför en springtur längs floden på sin lunchrast.

– Det är viktigt att träna regelbundet, och det är definitivt viktigt att dra ner på drickor med mycket socker. En någon gång är okej, säger Rachel McKie men du behöver dra ner på läsken även om du tränar fortsätter hon

Det New York Times avslöjar är att Coca-Cola står bakom en organisation, Global Enegy Balance Network, som driver argumentet att kosten har fått för stor betydelse i jämförelse med att tänka på hur du tränar. Knutet till organisationen är flera välkända professorer och forskare som har forskat om hälsa och träning i många år. De säger att Coca-Cola inte bestämmer, det gör de. Men pengarna står Coca-Cola för och det handlar om miljontals kronor.

En nyligen publicerad studie, som New York Times skriver om, visar att är fem gånger troligare att forskning som är betald av läskbolagen inte ser något samband mellan drickor med socker och ökad vikt. Mycket riktigt är det som forskningen från organisationen, betald av Coca-Cola, också visar.

– Det är definitivt misstänksamt, jag tror att de ser efter sina egna intressen, säger Rachel McKie.

Det passar väl in i Coca-Colas allmänna strategi. Deras försäljning i USA har gått ner med 25 procent på 20 år, skriver tidningen och på många håll i landet försöker man dra ner på läskdrickandet till exempel i skolan. Det Coca-Cola exempelvis har gjort då är att skänka pengar till träningsprogram.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista