Även Honda och Nissan återkallar bilar. Foto: Urs Flueeler/TT.
Även Honda och Nissan återkallar bilar. Foto: Urs Flueeler/TT.

Nya hastighetskameror utreds

1:57 min

Trafikverket utreder nu om man ska införa hastighetskameror som även mäter medelhastigheten mellan kamerorna, så kallad sträck-ATK i tunnlar i Sverige. Norge har haft systemet sedan 2009 och där har antalet dödsolyckor på sträckorna det används halverats.

– Många vägar är kanske inte de bästa. Det är väl många gånger där de har kameror där det sker många olyckor och då tror jag att det kan hjälpa, säger Evalotta Petersson från Halmstad som tycker att systemet låter bra.

Thomas Lindblad från Stockholm är mer skeptisk.

– Storebror ser dig. Jag är väl lite tveksam till det som bilförare. I Norge känns det som att man jagar bilisterna, det måste finnas andra sätt att lösa det här med hastighetsövervakning.

Sträckmätning, eller sträck-ATK, innebär att hastighetskamerorna kommunicerar med varandra och räknar ut medelhastigheten även mellan kamerorna istället för att som hastighetskamerorna i Sverige nu fungerar, bara mäta precis när föraren kör förbi.

Eva Lundberg är nationell samordnare för trafiksäkerhetskameror på Trafikverket och hon förklarar varför man nu tittar på att införa systemet i tunnlar så här.

– Om en olycka inträffar i en tunnel blir det större konsekvenser än om den händer på ytvägnätet med det som kan inträffa med brand och sådana saker

Det är inte bara Norge som infört systemet. Men de flesta andra länder som har det har andra juridiska förutsättningar, eftersom det i Sverige är föraren som hålls ansvarig vid en hastighetsöverträdelse räcker det inte att fotografera registreringsskylten, utan föraren måste finnas på bild.

För att kamerorna ska kunna räkna ut medelhastigheten fotograferas alla, inte bara de som kör för fort.

Sträckmätning har utretts av dåvarande Vägverket 2008.

– Rekommendationen vi gjorde då var att inte gå vidare, men nu har vi avgränsat till bara tunnlar. Då tittade vi på hela vägnätet. Och då när vi tittade på det den gången, det var precis samtidigt som FRA-debatten pågick men det är naturligtvis en aspekt att ta hänsyn till, skulle man uppleva det som integritetskränkande eller inte? säger Eva Lundberg, nationell samordnare för trafiksäkerhetskameror på Trafikverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista