Ikea logotyp. Foto: Frank Augstein/TT.
Foto: Frank Augstein/TT.

Ikea ökar försäljningen

1:39 min

I dag släpper Ikea sina globala försäljningssiffror för verksamhetsåret 2015. Försäljningen ökade med över 11 procent till nästan 300 miljarder i svenska kronor.

Det land där Ikea ökar snabbast är Kina, säger Ikeas Vd Peter Agnefjäll.

– Vi ser en fortsatt stark tillväxt i Kina på knappt 20 procent och Kina fortsätter att utvecklas väldigt bra. Vi öppnade tre nya varuhus under året som gick och vi planerar att öppna fler under det här året. Det är en väldigt spännande marknad för oss, säger Peter Agnefjäll.

Kina, följt av Ryssland, är de länder där Ikeas försäljning ökar snabbast, Och det är en nöjd VD som kommenterar Ikeas siffror för det senaste verksamhetsåret, som slutade den 31 augusti. Det blev ett nytt försäljningsrekord - nästan 300 miljarder i svenska kronor. Försäljningen ökade med över 11 procent. Hur stor vinsten blev det kommer först i december.

Efter att ha satsat på sovrum och badrum förra året, är det i år dags att få kunderna att spendera sina pengar på kök och matplats och också på mer mat i själva varuhusen.

Men det är numera inte bara i varuhusen som kunderna finns, utan på nätet. E-handeln ökade med mer än 30 procent och blir allt viktigare, säger Peter Agnefjäll.

– Absolut, nätet fortsätter att vara väldigt viktigt och precis som andra ser vi att fler och fler kunder väljer att handla på nätet. För första gången passerade vi en miljard euro på nätet och det är inte alls illa, utan tvärtom väldigt kul att se att det utvecklas så väl, säger Ikeas Vd Peter Agnefjäll. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista