Foto: Henrik Montgomery/TT, Christine Olsson/TT
Svenska hushåll har en pessimistisk syn på ekonomin. Foto: Henrik Montgomery/TT, Christine Olsson/TT

"Räntedopad" detaljhandel växer snabbare än väntat

"Vi kan till och med säga att konsumtionen är räntedopad"
2:32 min

Svenska hushåll har trots ökade disponibla inkomster en pessimistisk syn på ekonomin. Men detaljhandeln går ändå starkt framåt och kan beskrivas som räntedopad, enligt HUI Researchs konjunkturbedömning som släpps idag.

– Framförallt så ser vi att det är vissa branscher inom detaljhandeln som har gått mycket bättre än beräknat. Då är det framförallt järn- och bygg, elektronik och möbelhandeln som visade fantastiska tillväxttal under sommarmånaderna, säger Lena Larsson, VD på HUI Research.

Konjunkturbedömningen inleds med att påpeka hur prognoserna för världsekonomin är något osäkra, efter en händelserik sommar med fallande oljepriser och ekonomisk oro i Kina. Men den svenska ekonomin har samtidigt växt mer än väntat och prognosen för svensk BNP tillväxt skrivs därför upp något för 2015.

Trots en starkare än väntad konjunkturutveckling och ökade disponibla inkomster så har de svenska hushållen en pessimistisk syn på ekonomin, enligt rapporten, och sparar hellre än spenderar. Det leder till att man skriver ner prognosen för hushållskonsumtionen något för 2015.

Även med sparandet så går den svenska detaljhandeln starkt uppåt, och det gäller särskilt så kallade sällanköpsvaror, dvs det som inte är livsmedel och liknande förbrukningsvaror. Delvis har detaljhandeln fått skjuts av de regniga sommardagarna.

– Sommarens väder lockade snarare till köpcentrum och butiker än till stranden. Det i kombinationen med att ROT-avdraget sänks efter nyår gjorde att många ville ägna sig åt hemmet och trädgården, säger Lena Larsson.

Det är samtidigt inte bara vädret som smörjt kugghjulen i detaljhandeln, berättar Lena Larsson. Riksbankens låga räntan gör också att folks boendekostnader går ner.

-Räntan spelar en väldigt stor roll när det gäller hur hushållen konsumerar, därför att bostadsutgifterna står normalt sett för en ganska stor del av utgifterna för ett hushåll. Nu har de minskat dramatiskt de senaste åren, så vi kan till och med säga att konsumtionen är räntedopad.

Riksbankens expansiva penningpolitik, med tillhörande minusränta, har satts för att för att nå inflationsmålet på två procent, och HUI Research tror att inflationen kommer att öka något, men det kommer att gå långsamt. En av förklaringarna till det ligger även den hos detaljhandeln.

– När det gäller detaljhandeln är det oerhört pressat, det är en väldigt stor konkurrens. Även om väldigt många företag och branscher skull behöva höja sina priser så vågar man inte, säger Lena Larsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".