Emblem till Volskwagenbilar ligger i en hög.
Foto: Michael Sohn/AP/TT.

Avgasfusket kan snabba på nya mätmetoder

"Risken är att konsumenterna tappat förtroendet"
1:57 min

Volkswagens avgasfusk kan innebära snabbare ändringar av reglerna för hur utsläpp och bränsleförbrukning mäts både i USA och i Europa.

– Det sätter ju fokus på frågan. Alla är nog överens om att den här skandalen hade aldrig skett om vi hade varit i mål med nya regler, alltså ökar tempot, säger Bertil Moldén, VD för branschorganisationen Bil Sweden.

I både EU och Nordamerika förhandlar man om nya regler för hur utsläpp och bränsleförbrukning ska mätas. Bertil Moldén tror att det arbetet nu kan komma att snabbas på, och kanske kan det bli samma mätmetoder världen över, efter skandalen med Volkswagens fusk med utsläppen från dieselbilar.

Exempelvis mäts bränsleförbrukningen här i Europa med hjälp av en speciell testcykel. Något Mattias Goldmann, vd på tankesmedjan Fores är starkt kritisk till. Han menar att biltillverkarna förbereder bilarna inför testcykeln. Det kan till exempel handla om att använda en speciell motorolja. Han är också kritisk till att testcykeln inte liknar vanlig körning tillräckligt.

– Det vore ju en sak om alla visste att de inte stämde med samma procent för alla, men det skiljer sig ganska mycket mellan bilmärkena. Skillnaderna har dessutom ökat över tid eftersom biltillverkarna blivit bättre på att optimera motorerna, säger Mattias Goldmann.

Det är sedan flera år känt att bränsleförbrukningen som anges efter testet avviker från vad en vanlig förare upplever. Avvikelsen kan vara 20 till 30 procent, men Bertil Moldén håller inte med om att biltillverkarna skulle förbereda bilarna på ett tveksamt eller otillåtet sätt.

Men när de nya reglerna har införts så finns det en klar risk att de nya bilmodellerna kommer att ha högre bränsleförbrukning - på pappret då - än de gamla. Mattias Goldmann tycker bilföretag borde föregripa regeländringar och uppge riktiga siffror så snart det går.

– De nya reglerna blir bättre, men risken är att de kommer så sent att alla konsumenter tappat förtroendet. Det är nu akut att återställa konsumentens förtroende för bilindustrin. I USA kommer det ske på legal väg, i Europa och Sverige måste det till stor del ske på frivillig väg, säger Mattias Goldmann.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".