Fler elcyklar ökar riskerna

2:27 min

Antalet sålda elcyklar ökar rejält i Sverige. Jämfört med samma period förra året såldes det 70 procent fler elcyklar vilket leder till olika hastigheter på våra cykelbanor, något som ökar olycksriskerna.

– En del tittar ju på en men för ett år sen så tittade folk mer, jag tror att folk har vant sig med elcyklar, säger Jens Holm, Vänsterpartiets miljöpolitiske talesman, som sitter på sin elcykel.

– Det ställer ju en del krav på oss som cyklar på en elcykel. Man måste vara beredd på att bromsa mycket mer eftersom det går fortare så man måste vara rätt alert.

Totalt såldes 30 000 elcyklar i Sverige under det senaste så kallade cykelåret, det vill säga mellan september förra året och augusti i år.

Det är en ökning med 70 procent enligt cykelbranschens färska statistik. Även försäljningen av racercyklar ökar kraftigt med drygt 30 procent och det såldes 18 procent fler mountainbikes jämfört med förra året.

Det här betyder fler cyklar i trafiken, ofta med olika hastigheter och det kan bli problem det säger Lars Strömgren som är ordförande för Cykelfrämjandet och det är inte bara elcyklarna som gjort att hastigheten höjts bland cyklisterna.

De elcyklar som finns i dag har bara hjälp med motorn upp till 25 km/h, och det är många racercyklister som cyklar snabbare än så. Man kan se att medelhastigheten ökar och det ställer ökade krav på infrastrukturen. Svängarna och kurvorna måste vara bättre, men det är något välkommet för alla cyklister. Om elcykeltrenden gör att vi måste satsa mer på infrastruktur för cykel så kommer det gynna alla cyklister. Jag är väldigt positiv till det.

På väg och trafikforskningsinstitutet, VTI, i Linköping ser man inte någon tydlig utveckling när det gäller olyckor med inblandade cyklar, men forskaren Anna Niska ser att olycksriskerna ökat.

– Det ser vi redan i dag att vi har stora skillnader i hastighet och då ökar också risken för både olyckor och konflikter.

En lösning på problemet skulle kunna vara att man lät de cyklister som cyklar snabbt också cykla i biltrafiken, vilket inte är tillåtet i dag om det finns en cykelbana, en annan att man delade upp cyklisterna utifrån hur fort de cyklar säger Anna Niska på VTI.

Det kanske ska finnas specifik infrastruktur för höghastighetscykling där inte bara elcyklar ingår utan även de som vill cykla snabbt. Men det blir problem i centrala städer där man ju har problem med utrymmet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista