Textilarbetare i Kambodja. Foto: Heng Sinith/AP.
Klädtillverkningen är på väg ut ur Asien, för att etableras i Europa. Här textilarbetare i Kambodja. Foto: Heng Sinith/AP.

Klädtillverkningen flyttar till Europa

Alltfler fördelar för närproducerade kläder
1:48 min

Kläder tillverkade i Europa kommer att bli allt vanligare i svenska butiker. För Europa börjar konkurrera med Asien när det gäller klädproduktion och flera svenska klädmärken väljer i högre grad Europa nu än tidigare.

Hedvig Andér, designer med eget varumärke, tillverkar sina kläder i Riga.

-- Vi tycker att det är bra, vi har koll på produktionen. Det är nära, korta transporter, vi vet att de som syr får betalt - för vi är där och kontrollerar det. Det känns vettigt, säger Hedvig Andér.

Asien har ju i många år varit förstavalet för modeföretagens tillverkning. Men nu sneglar man allt mer mot Europa, det säger flera i branschen till Ekot.

Filippa K har till exempel över 60 procent av tillverkningen i Europa. Kortare transporttider och bättre kemikalielagstiftning är två fördelar tycker företaget som troligen kommer öka andelen Europatillverkning framöver.

Tiger har också över hälften av tillverkningen i Europa, och J Lindeberg ser en tydlig tendens att produktion flyttas tillbaka till Europa.

Kikki Boman på Boman Trading AB arbetar med att sälja tyger från Europeiska väverier till svenska designers, och hon har tydligt märkt av det ökade intresset:

-- Hela prisbilden, tajmingen för att producera och alltihopa blir i slutänden ändå billigare i Europa. Du har större kontroll på produktionen och lättare att kommunicera med fabrikerna när du har det i Europa jämfört med långt bort i Kina, säger Kikki Boman.

Förutom det praktiska med att ha tillverkning nära så finns flera andra drivande faktorer. Till exempel har lönerna i Kina höjts, och när kronan är svag blir Asienhandel dyrare.

Och då kan Europa, tack vare fler maskiner och ökad digitalisering erbjuda ett konkurrenskraftigt pris, samtidigt som det blir lättare för designern att kontrollera tillverkningen.

Och det sista kommer bli allt viktigare, säger Helena Waker, vd för branschorganisationen Agenturföretagen. Hon tror att Europatrenden bara börjat:

-- Jag tror den kommer att utvecklas starkt. Just med tanke på hållbarhetstemat som vi alla pratar om och som vi i branschen för fram hela tiden. Här tror jag också att konsumenten nu börjar nappa och förstå att det är jätteviktigt att se vad man bär, vad man köper och betalar för, säger Helena Waker.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".