Frukt och grönsaker på skärbräda. Foto: Christine Olsson / TT
Frukt är nu det vi helst köper ekologiskt. Foto: Christine Olsson / TT

Ekologisk frukt ökar mest

Frukt är nu den vara som flest svenskar väljer att köpa ekologisk, det visar dagsfärska siffror från Statistiska centralbyrån. 

Under förra året var 13,3 procent av all frukt som såldes ekologisk. Det innebär att frukt gick om fisk som den kategori där andelen ekovaror är högst. Frukt är också den varugrupp där den ekologiska försäljningen ökat mest under året. Försäljningsökningen låg på så mycket som 85 procent under 2014.

Men fisk ligger inte långt efter, förra året var 13,1 procent av den sålda fisken ekomärkt enligt Statistiska centralbyrån.

De senaste åren har den ekologiska försäljningen ökat mest för fisk, följt av kaffe, te och chokladdryck. Trots den höga andelen ekologisk försäljning av fisk är varugruppen en av de med lägst utbud av ekologiska varor. Endast 3,4 procent av varor med fisk i är ekologiska, vilket ska jämföras med med 15 procent av varorna inom gruppe nkaffe, te och chokladdryck.

Varugrupperna frukt och grönsaker som båda ökade den ekologiska försäljningen mycket mellan 2013 och 2014 hade också större ökning av utbudet av ekologiska varor mellan åren tillsammans med gruppen oljor och fetter. Andelen ekologiska varor ökade med 2,8, 3,1 respektive 3,4 procent för de tre grupperna.

Av alla livsmedel och alkoholfria drycker som såldes förra året var sex procent ekologiska varor, det är en ökning med 1,7 procent jämfört med året innan. Den totala försäljningen av livsmedel och drycker uppgick 2014 till 249 miljarder kronor och ökade därmed med ungefär 8 miljarder kronor jämfört med 2013. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".