Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Tre kompisar spelar datorspelet Minecraft online på sina surfplattor. Foto: Fredrik Sandberg/TT.
En marknad har växt fram på Minecraft där spelare kan köpa saker. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Minecraft kan bli dyr fälla för barn

Anna och Torbjörns son handlade för 6 000 kronor
2:57 min

Barn lockas till dyra köp i svenskgrundade Minecraft, ett av världens största dataspel. En marknad har växt fram i spelet där privatpersoner kan tjäna pengar på att sälja extrasaker till andra spelare. Anna och Torbjörns son gjorde av med semesterkassan på sådana köp.

Hela granskningen i Kaliber i P1.

Kaliber har kartlagt flera svenska Minecraft-servrar, och det visar sig att det ofta handlar om att locka minderåriga barn att handla.

– Trehundra. Fyrahundra. Femhundra. Femhundra. Femhundra.

Pappa Torbjörn bläddrar bland kontoutdragen som visar hur mycket han och hustrun Annas son gjorde av med inne i olika Minecraft-världar. Totalt runt 6 000 kronor, innan de upptäckte något.

– Han hade ju tagit mitt kontokort. Sen hade han fått se själv på nätet hur han skulle göra med kortet och vilka uppgifter han skulle skriva in, säger Anna.

Minecraft är ett av världens största dataspel, mycket tack vare privata servrar där spelentusiaster byggt upp sina egna spelvärldar. På de här servrarna har det genom åren växt fram en marknad där den som äger servern kan tjäna bra med pengar på att sälja olika saker och egenskaper till de som spelar.

De kan kosta alltifrån några tior till flera hundra kronor.

När Kaliber ger sig in på flera olika spelservrar i Minecraft-världen möts vi av köpuppmaningar om hur vi kan klicka oss vidare om vi till exempel vill köpa egenskapen att flyga.

Det är ett stort problem säger Jan Bertoft, generalsekreterare på intresseorganisationen Sveriges konsumenter, eftersom spelet vänder sig till barn.

– Marknadsföring får inte utnyttja att barn är oerfarna och godtrogna och det görs ju ganska tydligt här. Man får inte heller enligt marknadsföringslagen rikta direkta köpuppmaningar till barn, säger han.

Den som äger ett kontokort är ansvarig för det som köps på det. Men eftersom köpuppmaningarna vänder sig till och ses av barn, är det ett väldigt tveksamt affärsupplägg, anser Jan Bertoft. Särskilt eftersom det handlar om ett så pass stort och etablerat spel som Minecraft.

– Att det är så pass stort och så pass utbrett gör att det är extra viktigt att hålla rent från oetiskt, tveksam kommersiell påverkan, tycker jag, säger Jan Bertoft.

En av de största Minecraft-servrarna i Sverige drivs av en 17-årig kille. Kalibers kartläggning visar att han tjänar tiotusentals kronor på sådan här försäljning varje månad och att många av de som köper är barn.

17-åringen har också gjort en instruktionsvideo där han talar om hur man fyller i kontokortsuppgifter om man handlar på sina föräldrars kort. På grund av hans egen låga ålder väljer vi att inte nämna hans namn.

– Det är inte direkt tänkt att barn ska kolla på det och sen ta sina föräldrars kreditkort. Det är det absolut inte. Som sagt, man måste ha målsmans tillstånd om man är under 18 år, säger 17-åringen.

Enligt Jan Bertoft på Sveriges konsumenter är det spelföretaget bakom Minecraft, svenskgrundade Mojang, som bär ansvaret, snarare än de enskilda serverägarna.

– Det är ju själva idén och själva systemet som driver fram det här, säger Jan Bertoft.

Spelföretaget Mojang, som ligger bakom Minecraft, har valt att inte kommentera kritiken.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".