Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Klagomål på mobilföretag ökar mest

Publicerat måndag 26 oktober 2015 kl 16.11
"Man känner sig lurad"
(1:47 min)
Personer som talar i telefon. Foto: Henrik Montgomery/TT, Gorm Kallestad/NTB Scanpix, Sofia Müller/TT
Foto: Henrik Montgomery/TT, Gorm Kallestad/NTB Scanpix, Sofia Müller/TT

Klagomålen fortsätter öka bland svenska mobilkunder och operatörerna är också dåliga på att hantera de klagomål de får in. Det visar en undersökning från Svenskt kvalitetsindex.

Telenor och 3 är de operatörer som får flest klagomål.

Ekot frågade några stockholmare på stan vad de tycker om sin mobiloperatör. Sara Eriksson är inte särskilt nöjd.

– Jag har 3 och jag har inte upplevt så bra service med dem, säger hon.

Svenska kunder är generellt sett mindre nöjda med mobiloperatörer än vad de är med företag i andra branscher, enligt Svenskt kvalitetsindex.

Årets undersökning bland mobilkunder bekräftar den bilden.

Klagomålen är också fler inom mobilbranschen och de har ökat i flera år. Bara sedan förra året gick de upp med sju procent, säger Daniel Parmler, vd på Svenskt kvalitetsindex

– Vad det beror på vet vi inte riktigt. Men vi ser ju vad folk klagar på, det har att göra med täckning men också att man känner sig lurad.

En tredjedel av de som klagar tycker inte heller att de får hjälp att komma till rätta med problemet.

Varför företagen inte gör mer för att göra klagande kunder nöjda är en öppen fråga, säger Daniel Parmler, men han tror att det kan ha att göra med hur mobilmarknaden ser ut.

Några få jättar dominerar och de har ingen anledning att vara särskilt oroliga för att tappa kunder.

– Det är ofta så att de stora byter kunder med varandra, misstänker jag. Och det talar väl inte för att man måste ha en jätteaktiv kundvård egentligen, säger Daniel Parmler.

Telenor och 3 är de operatörer som har störst andel klagomål bland både företags- och privatkunder.

Telenor hamnar också i botten när privatkunderna ger sitt allmänna omdöme om operatörerna, medan Comviq ligger i topp.

Telia rankas lågt på privatsidan men toppar omdömet bland företagskunder. Ändå minskar nöjdheten med Telia liksom med andra operatörer på företagssidan, vilket enligt Svenskt kvalitetsindex hänger mycket samman med täckningsproblem.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".