Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Skatt på flyg ska utredas

Publicerat torsdag 5 november 2015 kl 15.35
Flygplan
Foto: TT.

Regeringen utreder möjligheterna att införa en ny skatt på flygresor. Syftet uppges i första hand vara att nå målet om att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria länder. Kritiken är kompakt från branschen och oppositionen.

– Självklart är det många som har synpunkter när man pratar om nya skatter. Det är klart att det kan skapa oro i branschen. Att borgerliga partier bara vill sänka skatter, det är inte precis någon nyhet, säger finansminister Magdalena Andersson (S) till TT.

Syftet med skatten är att även flyget ska vara med och betala sina klimatkostnader, säger finansministern och menar att det också handlar om att försöka styra resenärerna mot mer miljövänliga transportsätt.

– Samtidigt är det så att Sverige är ett långt och stort och glesbefolkat land och flyget är viktigt för jobb och sysselsättning i Sverige. Därför ska utredningen ha med sig båda de här aspekterna när man tittar på en flygskatt.

Utredarna ska lämna förslag på en skatt på flygresor som minskar flygets klimatpåverkan och uppmuntrar konsumenterna att välja alternativ som är mer miljövänliga. Chefsjuristen Gabriella Loman blir utredare och ska vara klar med uppdraget senast 30 november nästa år.

Utredaren ska också se över hur skatten kan utformas så att den samverkar med målen om jobb, tillgänglighet och konkurrenskraft i alla delar av landet, skriver regeringen i ett pressmeddelande.

Men enligt flygbranschens företrädare är utsikterna att lyckas mycket små. Flera länder som försökt, däribland Nederländerna, Irland och Danmark, har övergivit skatten eftersom den fått negativa samhällsekonomiska konsekvenser, enligt en rapport från intresseorganisationen Svenskt Flyg.

– Det är helt riktigt att en del länder som infört flygskatt sedan tagit bort den. Det är naturligtvis sådant som utredningen ska titta på så att man kan lära sig av de erfarenheter som finns, säger Magdalena Andersson.

Frågan om flygskatt har utretts 2006 och man kom då fram till att miljöpåverkan skulle vara minimal, påpekar Svenskt Flygs generalsekreterare Anna Wilson som anser att flygbolagen redan har det tufft.

– Det här är en bransch med låg marginal. Det skulle kunna hota jobb inom flyget, men även utanför flyget. Hela besöksnäringen är beroende av flyget, säger Wilson.

Jan-Olov Bergling på Svenska Flygbranschen tycker att det kan finnas en poäng i att frågan utreds eftersom flygskatter är så samhällsekonomiskt dåliga.

– På så vis kan det vara bra att frågan utreds och avförs en gång för alla, säger Jan-Olov Bergling.

Men Moderaternas talesperson i skattefrågor, Niklas Wykman, pekar på att en utredning av skatt på flyg, i kombination med kilometerskatt på väg, är en signal som i sig drabbar Sverige utanför storstadsområdena.

– Det här är en signal som slår mot jobb och tillväxt i de områden som ligger utanför Stockholms tunnelbanenät, säger Wykman.

– Vi uppmanar Magdalena Andersson att lägga ner den här utredningen innan den ens hinner börja.

Centerpartiets Anders Åkesson tror inte att skatten kommer fungera som regeringen tänkt sig.

I södra Sverige kommer den, enligt Åkesson, leda till att folk flyger från Köpenhamn i stället, medan de som bor i norra Sverige får dyrare resor för de saknar alternativ.

– Jag ser inte någon rimlig anledning att införa en nationell skatt på flyg. All tidigare erfarenhet med en nationell skatt på flyg visar att den är fullkomligt meningslös. Det kommer bara att vara skadligt för de delar av Sverige där annan lokaltrafik är dåligt utbyggd, säger Åkesson.

Naturskyddsföreningen är positiv till att frågan utreds.

Det är inte en dag för sent att utreda införandet av en flygskatt. Utsläppen från svenskarnas flygresor ökar. Ändå betalar flyget idag vare sig energi _ eller koldioxidskatt. Skattelättnaden för flyget är alltså en mycket klimatskadlig subvention, skriver Naturskyddsföreningens generalsekreterare Svante Axelsson i ett pressmeddelande.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".