livsmedel, export. Foto: Eva Stenström/Sveriges Radio.
Foto: Eva Stenström/Sveriges Radio.

Livsmedelsindustrin tappar mark

"Senaste åren har varit en tuff resa"
1:42 min

Fyra av tio svenska livsmedelsproducenter har tappat i konkurrenskraft de senaste tre åren. Det enligt senaste konjunkturenkäten från branschorganisationen Livsmedelsföretagen. 

– Framförallt är det på den svenska marknaden där mellan 75 och 80 procent av det som produceras här också säljs, säger Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal.

Tappet i konkurrenskraft upplevs enligt Carl Eckerdal väldigt brett bland organisationens medlemsföretag och bland de orsaker han lyfter fram märks en svagare krona och högt löneläge.

– Den tuffaste konkurrensen bjuder våra nära grannar som Tyskland och Danmark.

Det finns samtidigt anledning till självkritik enligt Carl Eckerdal som talar om behovet av ökad automatisering och mer resurser på forskning och utveckling.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".