Hög med dagstidningar.
Foto: Håkon Mosvold Larsen/TT.

Minskade annonsintäkter för journalistik

"Har förlorat ungefär tre miljarder"
1:50 min

Medier med samhällsjournalistik har tappat en fjärdedel av annonsintäkterna mellan 2008 och 2014, enligt en rapport från Institutet för Reklam- och Mediestatistik, IRM. 

– Reklaminvesteringarna som finns i anslutning till journalistik sjunker väldigt mycket under den här tidsperioden. Man har förlorat ungefär tre miljarder kronor, berättar Madeleine Thor, VD på IRM.

Medier med samhällsjournalistiskt innehåll hade 2008 nära tolv miljarder i reklamintäkter, 2014 hade intäkterna sjunkit till under nio miljarder. Att annonsintäkterna minskat har sedan länge varit känt men av IRM:s rapport framgår att utvecklingen gått särskilt snabbt efter 2011.

Även om reklaminvesteringarna totalt också minskat något är det, enligt Madeleine Thor, tydligt att annonsörer samtidigt alltmer väljer bort medier med journalistiskt innehåll. 2008 lades 36 procent av de totala reklaminvesteringarna på medier med journalistiskt innehåll och 2014 var andelen 27,9 procent.

– När företagen går sämre har de mindre pengar och då kommer konsekvenser som neddragningar, färre journalister och sammanslagningar av olika slag, för att helt enkelt kunna finansiera sin verksamhet med mindre pengar, säger Madeleine Thor.

En annan anledning till att fler företag väljer bort medier med journalistiskt innehåll kan vara att det i dag finns så många nya, särskilt digitala, alternativ för att nå ut med sitt budskap.

– Det finns så oerhört många digitala plattformar och forum och andra vägar att nå sin målgrupp. Det har gjort att det spridits på fler håll och därför har den här mediekategorin drabbats, säger Johan Wetterqvist, en av grundarna till PR-byrån Spotlight.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".