Lägre elpriser med gratisråd

Konkurrensen på elmarknaden kan nu komma att öka. På torsdag öppnar Konsumenternas elbyrå med gratisrådgivning till landets fem miljoner elabonnenter. Hittills har bara vart tredje hushåll bytt elbolag eller omförhandlat sitt avtal.
Den siffran kan komma att öka, tror Elbyråns chef Bo Hesselgren. Den främsta uppgiften nu blir dock att få elbolagen att prestera begripliga elräkningar, säger Bo Hesselgren. Förstår man inte sin elräkning då vet man ju inte ens om man betalar för mycket, säger han. Ersättning vid strömavbrott Andra frågor som Bo Hesselgren och hans tre medhjälpare ska ta itu med är ersättningar vid strömavbrott, varför de så kallade tills-vidare-avtalen är sämst och varför elpriset, trots konkurrensen, började gå upp förra året. Elbyrån liknar de konsumentbyråer som redan finns på bank- och försäkringsområdet. Branschen står för finansieringen, men både Konsumentverket och Energimyndigheten ingår i styrelsen. Fem miljoner kunder Elbyrån får en enorm målgrupp, landets fem miljoner hushåll. Trots att avregleringen har funnits i tre år är det bara 30 procent, som hittills har bytt leverantör eller omförhandlat sitt avtal. För eluppvärmda villor är det 57 procent som har bytt. Men det är egentligen också en låg andel, eftersom villaägaren oftast kan spara flera tusenlappar per år på att byta leverantör. Lars-Erik Backman, reporter
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".