Anna Ekström, generaldirektör på Skolverket. Foto: TT
Anna Ekström, generaldirektör på Skolverket. Foto: TT

Skolverket förklarar ändrade uppgifter

"Ta alla de nyanlända elever som kommer"
1:32 min

Skolverkets chef Anna Ekström berättar nu varför myndigheten lämnat olika besked om likvärdigheten i skolan. Det var 2012 som Skolverket talade om en allvarlig försämring av likvärdigheten.

– Ja, det som har hänt sedan dess är att vi har fått en PISA-undersökning som hade matematik som huvudområde och PISA 2012 som då kom i december 2013 och där gjorde vi analysen att det inte var korrekt längre att säga att betydelsen av familjebakgrunden ökade, säger Anna Ekström. 

PISA 2009 om läsförmåga, som kom några år tidigare, visade att elevernas familjebakgrund hade fått ökad betydelse när det gällde elevernas resultat. Då slog Skolverket larm om försämrad likvärdighet. 

Men analysen efter PISA 2012 visade att det inte längre fanns stöd för att dra den slutsatsen. Då ändrade Skolverket på sin hemsida om att det finns risk på sikt för att utbildningen blir mindre likvärdig för olika samhällsgrupper. 

Samtidigt menar Anna Ekström att likvärdigheten har minskat, ur en annan aspekt, den att skillnaderna i elevers resultat mellan olika skolor ökat, mellanskolevariationen. Den är en indikator på likvärdighet som internationella forskare och OECD börjat använda och som hon tycker är viktig.

– Ta till exempel alla nyanlända elever som kommer till Sverige nu. Om de eleverna samlas i en sorts skolor och inte får chansen att gå i skolan tillsammans med elever som pratar bra svenska, så betyder ju det förstås att de får sämre förutsättningar att komma in i samhället och också sämre förutsättningar att klara ett bra språk, säger Anna Ekström.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".