Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal med giftig rök som sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Räddningsledaren uppmanar alla personer som befinner sig i området att bege sig därifrån. Ni som bor i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat idag kl 17.16)

Intern kritik mot polisens användning av PR-byrå

Uppdaterat fredag 22 januari 2016 kl 14.16
Publicerat fredag 22 januari 2016 kl 12.57
"Vad är det detta företag ska göra som inte vi, närmare 200 medarbetare, borde klara av?"
(0:21 min)

Polisen slöt i höstas ett treårigt avtal med PR-byrån Prime gällande kommunikationstjänster för 25 miljoner kronor. Men avtalet kritiseras av polisens egna kommunikatörer, skriver Dagens Nyheter.

– I och med att vi gick in i den nya organisationen så är vi närmare 200 medarbetare inom kommunikationsavdelningen, som är en nationell avdelning inom polisen. Så därför ställde jag direkt frågan om vad det är detta företag ska göra som inte vi, närmare 200 medarbetare, borde klara av, säger poliskommissarien Christer Nordström, presstalesman vid Uppsalapolisen.

Christer Nordström säger att han varit kritisk till upphandlingen från början och framförallt den stora kostnaden, då han anser att kärnverksamheten bör prioriteras.

Men polisens ledning menar att användandet av ett externt företag varit nödvändigt. Unni Jerndal, kommunikationsdirektör på polisen, berättar att bakgrunden till att man vill ta in extern kompetens är på grund av att den egna kommunikationsavdelningen inte har erfarenheten av det stor kommunikationsarbete som följde polisen stora omorganisation, där 23 självständiga myndigheter slagits ihop till en.

– Det här skapar mycket diskussion och många frågor, det är helt naturligt. Kommunikationsavdelningen har då ett stort uppdrag i att kunna beskriva och förklara vad den här nya organisationen innebär, och det är ingen vid kommunikationsenheterna vid de gamla myndigheterna som haft ett sånt stor uppdrag, säger Unni Jerndal.

Unni Jerndal understryker också att PR-byrån Prime endast haft med kommunikationen vid omorganisationen att göra och inte varit inblandad i någon av de händelser där polisens nyligen anklagats för att tysta ner


 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".