Tung trafik lastbil på Nynäsvägen, söder om Stockholm
1 av 3
Tung trafik på Nynäsvägen, söder om Stockholm. Foto Hasse Holmberg / TT
Exempel på yrkeskompetensbevis. Foto: Transportstyrelsen.
2 av 3
Exempel på yrkeskompetensbevis. Foto: Transportstyrelsen.
Ted Montaigne, utredare på Transportstyrelsen. Foto: Transportstyrelsen.
3 av 3
Ted Montaigne, utredare på Transportstyrelsen. Foto: Transportstyrelsen.

Tusentals lastbilsförare riskerar körförbud

"Vissa transporter kanske inte kan genomföras"
1:45 min

Bara drygt 14 procent av landets lastbilsförare har hittills skaffat det kompetensbevis som krävs från september.

I september måste landets alla lastbilsförare ha ett så kallat yrkeskompetensbevis. Då måste cirka 110.000 lastbilsförare redan ha genomgått den utbildning som krävs. Enligt Transportstyrelsen har hittills bara 16.000 genomfört utbildningen. Fram till den 21 jan har totalt 25 838 gått fortbildningen men drygt 10 000 av dessa har inte betalat och inte fått beviset.

Bassam Ferai är en av dem som ännu inte fått sitt yrkeskompetensbevis. 

– Inte än. Men kolla här, i morgon ska jag börja min utbildning, säger lastbilsföraren Bassam Ferai.

Han viftar med ett kursprogram genom sidorutan på sin vita lastbil. I morgon ska han börja utbildningen för sitt yrkeskompetensbevis, YKB, som alla som kör tung lastbil i Europa snart måste ha. Det handlar bland annat om att lära sig gemensamma regler för EES-området.

Men svenska lastbilsförare är sist i EES att skaffa sig yrkeskompetensbevis. Drygt sju månader innan de tvingande reglerna träder i kraft saknar nästan 100.000 förare sina bevis.

– Vi är lite oroade att så många förare inte har påbörjat sina utbildningar och att de inte ska hinna skaffa sig sina yrkeskompetensbevis. Det kan ju bli fråga om att vissa transporter inte kan genomföras om tappet av förare blir stort, säger Ted Montaigne, som är utredare vid Transportstyrelsen.

Ted Montaigne befarar att vissa åkerier drar sig in i det sista att låta sin personal gå YKB-utbildningen av kostnadsskäl.

Kursen kostar uppemot 12.000 kronor. Inga prov ingår, men den kräver närvaro och föraren måste vara borta totalt en vecka från jobbet.

Det sätter ytterligare press på en redan hårt pressad åkeribransch.

– Man väntar så länge som möjligt för att det är ju en kostnad att gå en utbildning, säger Ted Montaigne.

Men det ökar risken för köbildning och de utbildningssamordnare Ekot talat med ser som ett värsta scenario att tusentals förare väntar till sista månaden innan de anmäler sig.

Den lastbilsförare som inte har ett yrkeskompetensbevis senast 10 september får körförbud.

– Ja, har man inte yrkeskompetensbevis den 10 september får man inte köra godstransporter. Man döms till böter om man kör gods utan ett yrkeskompetensbevis, säger Ted Montaigne.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".