Karta med orter där snabbtågen föreslås stanna. Grafik: Sveriges Radio.

Oro över missade höghastighetståg

Tom Andersson (MP): Finns en risk att vi missar stopp
1:48 min

Förslaget om att dra förbigångsspår förbi höghastighetsbanans stationsorter har väckt oro bland kommuner över att få tåg kommer att stanna.

Detta har hänt hittills i förhandlingarna om höghastighetstågen

Flera av kommunerna som den 1 februari fick beskedet att de är aktuella för en station längs den planerade höghastighetsjärnvägen, har som första bud fått ett snabbt förbigångsspår som passerar utanför stan, med ett bispår som leds av in till ett centralt stationsläge.

Det gäller bland annat Linköping, Jönköping, Borås och Hässleholm.

Den här lösningen har inte fallit i god jord överallt. Så här lät det tidigare i veckan från Linköpings kommunalråd, socialdemokrat Kristina Edlund.

– Det här är inte nånting som vi är beredda att medfinansiera från Linköping, så det kommer att bli en dyr affär för staten.

Oron är bland annat att möjligheten för en tågoperatör att snabbt köra förbi en stad på ett förbigångsspår kommer att leda till att färre höghastighetståg kommer att stanna i stan, än vad som hade varit fallet med en annan lösning.

– Sverigeförhandlingen har ju själv beskrivit att bibanor innebär en risk att de minskar chansen för de här stoppen, säger Tom Andersson (MP), kommunalråd i Borås.

Sverigeförhandlingen är den förhandlingsorganisation som har regeringens uppdrag att genom förhandlingar med kommunerna ta fram förslag på bland annat sträckning och finansiering av höghastighetsjärnvägen.

Förhandlingsperson HG Wessberg säger att tanken med snabba förbigångsspår och bibanor in till städernas centrum, är att skapa utrymme för både riktigt snabb trafik mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö och bra möjlighet till lite långsammare regiontrafik för övriga städer längs banan.

– Jag tror att kommunernas oro över att gå miste om höghastighetstrafiken är obefogad, säger HG Wessberg. Det som avgör om operatörerna kommer att stanna, är om det finns trafikeringsunderlag eller inte. Jag tror faktiskt att det är så att de här förbigångsspåren ökar möjligheterna för många städer att åtminstone ibland få höghastighetståg som stannar.

Trots kraftiga reaktioner från flera kommuner på Sverigeförhandlingens första bud, så är HG Wessberg optimistisk inför de förhandlingar som nu väntar med kommunerna.

– Jag tycker att det är bra att vi kommit till förhandlingsbordet, för enligt min erfarenhet så löser saker upp sig, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".