Så här kan det snart se ut över Göta Älv. Foto: Göteborg stad
Så här kan det snart se ut över Göta Älv. Foto: Göteborg stad

Linbanor på väg att bli verklighet i Göteborg

"Ganska snabbt och hyfsat billigt"
2:05 min

Redan om fem år är det tänkt att den första linbanan i kollektivtrafik i Norden ska transportera folk över älven i Göteborg.

I Göteborg blir planerna på en linbana i kollektivtrafik allt mer konkreta. Den 11 februari tar Trafiknämnden beslut om att fördjupa och intensifiera planerna på linbanor i stan.

– Den är bra på att klättra över saker, ganska snabb och hyfsat billig. Det är inte gratis men betydligt billigare än att bygga broar och tunnlar, säger Per Bergström Jonsson, projektledare på Trafikkontoret i Göteborg.

Spårvagnarna skramlar fram genom centrala Göteborg. Det är ofta trångt och går långsamt men en linbana gör det möjligt att skapa genvägar i kollektivtrafiken över barriärer som berg, motorvägar och älven. Drygt en miljard kommer det kosta att bygga den första linbanelinjen som ska gå från Järntorget över älven till Hisingen.

Redan 2021 till stadens 400 -års jubileum ska linbanan stå klar och blir då det första nya kollektivtrafikslaget i Sverige sen införandet av tunnelbanan i Stockholm på 1930-talet.

– Man ska se detta som en del av utbyggnaden Göteborgs stomtrafiknät. Just nu sitter vi med utbyggnaden av både spårvagnar och bussar och där ska linbanorna också ingå säger Henrik Munck, miljöpartist och vice ordförande i Trafiknämnden.

Linbana i stadsmiljö som ingår i kollektivtrafiken finns bara på ett på ett ställe i Europa tidigare, i en stad i Italien.

I Göteborg finns planer på totalt tre linbanelinjer. 70 meter upp i luften ska linbanan förflytta människor med samma kapacitet som en spårvagnslinje. På torsdag ska Trafiknämnden i Göteborg ta beslut om att gå vidare med byggplanerna.

Men det finns en hake. Linbanor nämns inte i kollektivtrafiklagen som just kollektivtrafik vilket gör det besvärligt att skattesubventionera transporterna som man gör med till exempel busstrafik.

– Vi tror att det skulle vara en fördel om linbanor förs in i kollektivtrafiklagen för att göra det lättare för Göteborg och Västra Götalandsregionen och även andra kommuner som är intresserade av det här för att använda som buss och spårvagn, säger Per Bergström Jonsson, projektledare på trafikkontoret i Göteborg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".