Illustrationsbild elbil
1 av 2
Foto: Kallestad, Gorm / TT
Ljudforskarna(fr v) Johan Fagerlönn, Anna Sirkka och Stefan Lindberg vid Interactive Institute Swedish ICT i Piteå. Foto Nils Eklund/Sveriges radio
2 av 2
Ljudforskarna(fr v) Johan Fagerlönn, Anna Sirkka och Stefan Lindberg vid Interactive Institute Swedish ICT i Piteå. Foto Nils Eklund/Sveriges radio Foto: Nils Eklund/Sveriges radio

Framtidens elbilsljud tar form

"Skulle kunna bli som mobiltelefonerna"
2:03 min

Enligt en EU-förordning måste alla nya elfordon från och med juli 2019 ge ifrån sig ett varnande ljud när de körs i hastigheter i upp till 20 kilometer i timmen eftersom de då oftast går tystare än förbränningsmotorer.

En fråga som forskare nu ställer sig, är vad ljudet kommer att innebära i praktiken för hur det kommer kunna låta på våra gator om några år.

– Vi tar ju in försökspersoner som får uppleva de här miljöerna, säger ljudforskaren Anna Sirkka.

Det finns redan i dag elbilsljud på marknaden. Men Renault Zoe är ett undantag i den fortfarande mestadels tysta elbilsparken. Från och med juli 2019 måste alla nya typer av elfordon vara utrustade med ett konstgjort, varnande ljud som låter när fordonet körs upp till 20 kilometer i timmen, enligt en EU-förordning.

Lyssna här - så låter Renault Zoe

Frågan är vad det kommer innebära i praktiken för vår trafikmiljö, undrar forskarna i Piteå vars projekt till största delen finansieras av Energimyndigheten.

I ljudlabbet i Piteå formas nu tänkbara elbilsljud och simulerade framtida trafikmiljöer. Om ett par månader börjar de första studioutvärderingarna och i slutet på året ska en prototyp rullas ut på vägarna för att fånga in synpunkter.

Förutom allmänheten ingår även Boverket, Transportstyrelsen, Scania, Volvo och Nevs i forskningsprojektet. EU-reglerna om ljud på tysta fordon som inte gäller el-cyklar har kritiserats av synskadades riksförbund eftersom det även efter att kravet införts kommer vara möjligt att stänga av varningsljudet med en knapp för den som kör.

Även om fordonsindustrin ska hålla sig inom samma ramar gällande till exempel tonhöjdsförändring när de nu ska forma sina elbilsljud så är ett framtida scenario att trafiken kan komma att upplevas som rörig om några år, tror Anna Sirkka.

– Ja, det skulle kunna bli som mobiltelefonerna och deras signaler. Det är ett tänkbart scenario att det blir en väldigt rörig ljudmiljö, säger ljudforakaren Anna Sirkka.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".