Lastbil i Calais. Tommy Pilarp, jurist på Transportindustriförbundet.
Lastbil i Calais. Tommy Pilarp, jurist på Transportindustriförbundet. Foto: Louise Nordström/TT & Pressbild/Transportindustriförbundet.

Desperata immigranter gömmer sig i godstrafik

1:50 min

Inom åkerinäringen ökar nu oron för att man ska tvingas ta ett större ansvar för att stoppa illegala immigranter inom EU.

Så är det redan vid gränsen mellan Frankrike och Storbritannien, där långtradarchauffören Jurica Petrovic ständigt drabbas av förseningar när flyktingar gömmer sig under hans lastbil.

– De går in och gömmer sig bakom bakaxeln, berättar Jurica Petrovic.

• Bakom däcken?

– Här inne, mellan axlarna, där försöker de gömma sig, det är livsfarligt.

• Har du upptäckt någon?

– Javisst, och jag ser kollegan framför mig, hur migranterna öppnar dörrarna på lastbilen och går in, de gömmer sig bland lådor, de gömmer sig precis överallt, det är skrämmande. Och så får man vänta timme efter timme. I Calais har jag personligen väntat tio timmar, elva timmar, det blir riktiga förseningar, och då vill man inte åka dit.

Jurisa Petrovic kör den här rutten från Calais i Frankrike över till Storbritannien varje vecka . Den brittiska regeringen har infört böter på 2000 pund, drygt 25 000 svenska kronor, per illegal migrant som påträffas ombord på lastbilarna.

– Om det skulle vara en eller två på min lastbil, som jag inte känner till, och jag skull få två tusen pund i böter, då blir man ju riktigt förbannad, säger Jurisa Petrovic.

Nu finns en oro för att – om flyktingströmmarna i Europa fortsätter och gränskontrollerna skärps – så kommer desperata migranter och försöka gömma sig ombord på lastbilar och annan godstrafik. Det skulle leda till förseningar och ökade kostnader – men en ännu risk vore att andra EU-länder följer Storbritanniens exempel och inför ekonomiska sanktioner. Det säger Tommy Pilarp som är jurist på Transportindustriförbundet, branschorgan för svenska speditörer och transportörer.

– Vi vet ju att det idag finns sanktioner, Sverige har infört en sanktion på 50 000 kronor för bussbolagen om det är illegala flyktingar ombord, i Danmark har man en sanktion på 5000 danska kronor per illegal flykting. Jag utesluter inte att det här bruket sprids till till exempel gränsen mellan Tyskland och Österrike, och den risken är mycket större än en eventuell förseningskostnad på en två-tre timmar, säger Tommy Pilarp.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista