Flygplan
Foto: TT

Första steg mot globala klimatkrav på flyg

"Motsvarar 140 miljoner bilar färre på vägarna under ett år"
2:28 min

Flygbranschen har för första gången enats om globala regler som ska begränsa flygplanens utsläpp av koldioxid. Förväntningarna på branschreglerna är stora eftersom inte flyget omfattas av Parisavtalet. 

I sex år har FN:s organ för flyget, ICAO, utan att kunna enas, diskuterat hur flygets klimatpåverkan kan begränsas. De regler som ICAO:s miljökommitté klubbade i förra veckan är ett första steg.

– Vi har jobbat med bullerfrågor och bullerkrav och liknande. Men det här är historiskt när vi går in på flygets klimatpåverkan, säger Marie Hankanen som arbetar med flygets miljöfrågor på Transportstyrelsen och som var med som svensk delegat på ICAO:s möte.

Flygets växthusgasutsläpp omfattas inte av klimatavtalet som slöts i Paris, därför finns förväntningar på branschens egna klimatåtgärder.

De nya reglerna ställer obligatoriska krav på mer bränsleeffektiva motorer i alla nya flygplansmodeller från 2020. Efter en gradvis upptrappning ska från 2028 alla serietillverkade plan uppfylla denna standard.

Flyget står för cirka två procent av de globala koldioxidutsläppen, en andel som ökar med allt fler resande. De närmaste 15 åren bedöms att flygtrafiken kommer att fördubblas. 

– Eftersom vi vet att flyget ökar, är det väldigt angeläget att vi får en förbättring framöver. Man kan likna det vid att vi tar bort 140 miljoner bilar från våra vägar under ett år. Så vi tycker ju att vi fått en effekt här, säger Marie Hankanen.

Men miljöorganisationer och anser att ICAO:s krav är alltför veka. Det finns också kritik från  forskare. Miljöforskaren Harro van Asselt vid Stockholm Environment Institute följer frågan om flygets klimatåtgärder. Enligt honom är det en svaghet att ICAO:s nya regler riktar sig enbart mot nya flygplan.

– Dessutom kommer kraven att gälla först år 2020 och framöver. Så i grunden löser de inte problemen med de växande utsläppen innan dess, enligt Harro van Asselt. Många plan som kommer att flyga i tiotals år hinner tillverkas innan reglerna börjar gälla.

Men han tycker ändå det är ett framsteg att nya krav har antagits. Och till hösten kan ett viktigare steg tas, säger han, då väntas ICAO besluta om en global utsläppshandel för flyget.

– Det verkliga styrkeprovet för ICAO blir i oktober att få marknadsmekanismer på plats.

Redan nu har EU en utsläppshandel för flyg. När det infördes ledde det till arga reaktioner från USA och Kina som inte ville betala för att deras flygbolag trafikerar EU-länder. Det var då ICAO inledde diskussionen om en global utsläppshandel för flyg, som tidigast kan ge resultat i höst. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".