Camilla Thulin, svensk företagare och kläddesigner.
1 av 3
Camilla Thulin, svensk företagare och kläddesigner. Foto: Maria Repitsch / Sveriges Radio
Charlotte Sandstedt Nordmark, revisor och VD vid det norska företaget KGH kundservice.
2 av 3
Charlotte Sandstedt Nordmark, revisor och VD vid det norska företaget KGH kundservice. Foto: Maria Repitsch / Sveriges Radio
Björn Rosengren ordförande för norsk-svenska handelskammaren i Stockholm.
3 av 3
Björn Rosengren ordförande för norsk-svenska handelskammaren i Stockholm. Foto: Maria Repitsch / Sveriges Radio

Svenska företag har dåliga kunskaper om norska tullavgifter

Får betala höga tullavgifter utan EU-certifikat
1:49 min

Svenska företag som gör affärer med Norge har många gånger dåliga kunskaper om tull- och skatteregler i Norge. Många glömmer att Norge står utanför EU-handelns frihet vilket leder både till ökade utgifter och frustration över allt pappersarbete som måste göras.

Camilla Thulin, svensk företagare och kläddesigner, trodde att hon gjort allt rätt - tills den dag hon skickade textilvaror till Norge som översteg 50.000. Då fick hon betala höga tullavgifter - som hon sluppit om hon hade haft ett kostnadsfritt EU-certifikat.

– Och då har vi gjort som norska tullverket har instruerat oss med att vi skriver våra signaturer, olika garantier, och statiska nummer och mycket pyssel. Men vi får ändå ingen ordning på det. Vad är problemet? Vad gör vi för fel? Och vad blir konsekvenserna? Våra norska fina kunder blir sura och kanske inte vill handla från oss längre, och det vore ju en katastrof för det är mycket bra kunder.

Det företagaren Camilla Thulin drabbades av drabbar många företagare som handlar med Norge. Företagare glömmer att Norge står utanför EU, och därmed inte omfattas av EUs handelsfrihet, uppger man bland annat på Skatteverket.

En tullavgift tillkom på en av Camilla Thulins försändelser till Norge för att hennes textilvaror översteg ett värde på 50.000 kronor. Tullavgiften hade hon undvikit om hon hade haft ett certifikat för EU-varor. Men det visste hon inte då.

– Jag skickar och tar emot sändningar från hela Europa, och jag stöter aldrig på några problem. Men det har väl med EU att göra, vad vet jag.

Charlotte Sandstedt Nordmark, revisor och VD vid det norska företaget KGH kundservice, hon kommer dagligen i kontakt med företagare som har fått svårigheter för att de inte kan reglerna för exempelvis beskattning, avgifter och registrering av sina företag och deras anställda. Och hon uppskattar att företag med dåliga kunskaper om det norska regelverket är omfattande.

– Jag är av den uppfattningen att de företagare som vänder sig till oss det är de bolagen som tillhör de stora och seriösa. Men problemen bland företagare som vi ser är nog bara toppen av ett isberg.

Arbetstagare i Norge har också kunnat överraskas av att deras inkomstbeskattning och folkbokföring övergått till Norge, efter at de arbetat i Norge sex månander.

Det finns bara en lösningen på problemen och det är att rådfråga expertis innan man påbörjar en affär, säger Björn Rosengren tidigare socialdemokratiskt näringsminister och idag ordförande för norsk-svenska handelskammaren i Stockholm.

– Det är inte lätt att vara entreprenör och etablera sig i Norge. Samtidigt så finns det ju hjälp att få på hur man ska hantera de där reglerna. Gör man bara rätt så går det ganska hyggligt. Men det är komplicerat.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".