Finsk flagga ritad av ett barn. Elever i lektionssal. Foto: Karin Wirenhed/Sveriges Radio.
1 av 4
Eleverna välkomar vår reporter med ett "Välkommen Karin" på finska. Foto: Karin Wirenhed/Sveriges Radio.
Professor Jarmo Lainio. Foto: Karin Wirenhed/Sveriges Raido.
2 av 4
Professor Jarmo Lainio. Foto: Karin Wirenhed/Sveriges Raido.
Linnea Henriksson och modersmålsläraren Roland Jatko i Luleå. Foto: Pekka Kenttälä/Sveriges Radio,
3 av 4
Linnea Henriksson och modersmålsläraren Roland Jatko i Luleå. Foto: Pekka Kenttälä/Sveriges Radio,
Finska flaggor ritade av barn. Foto: Karin Wirenhed/Sveriges Radio.
4 av 4
Eleverna tar emot med ett "Välkommen Karin" på finska. Foto: Karin Wirenhed/Sveriges Radio.

Elever får för lite undervisning i minoritetsspråken

De flesta elever som får undervisning i de nationella minoritetsspråken får en timmes undervisning per vecka, eller mindre, visas Sisuradios undersökning. Det är långt under experternas rekommendationer. Dessutom varierar undervisningen beroende på vad man bor.

Karta: Så mycket tid får eleverna

I somras ändrades skollagen så att dom som tillhör minoritetsgrupperna i Sverige, romer, judar, samer, sverigefinnar och tornedalingar får läsa sina minoritetsspråk i grundskolan även om de inte kan språket innan eller pratar det hemma.

Linnea Henriksson är en av de som precis börjat lära sig meänkieli eller tornedalsfinska som det heter på svenska. Hon vill kunna hänga med bättre när släktingarna träffas.

– Det blir roligare att kunna förstå vad alla pratar om men det är svårt när jag inte har hunnit lära mig så mycket än.

I skollagen står det inte hur mycket tid eleverna har rätt till när det gäller minoritetsspråken. Sisuradions enkät visar att de flesta eleverna får 60 minuter eller mindre per veckan.

I internationella konventioner har Sverige lovat att hålla minoritetsspråken vid liv, men Europarådet har åtta gånger sen år 2000 kritiserat Sverige för att inte följa konventionerna på utbildningsområdet. 

Europarådet kräver att Sverige ska komma tillrätta med de stora bristerna i undervisningen.

Jarmo Lainio, som är professor på Stockholms universitet, sitter med i Europarådets expertgrupp för minoritetsspråk, han säger att Sverige är i bottennivå.

Ett absolut minimum när man ska lära sig och upprätthålla ett minoritetsspråk är tre timmar i veckan. Han tycker inte att 60 minuter räcker.

– Jag tycker att det är förskräckande och om man diskuterar det här med kollegor både inom forskningsvärlden och inom Europarådet så tycker man att det är skrattretande lite. Det har varit en återkommande kritik från Europarådet och från representanter för dom nationella minoriteterna att utbildningsfältet faktiskt inte fungerar, säger Jarmo Lainio.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".