Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Västkustbanans dubbelspår är viktigt för hela regionen

"Räknar med att få bygga"
2:27 min
Bygget av Varbergstunneln tar bort en av de sista flaskhalsarna av enkelspår på Västkustbanan.
Bygget av Varbergstunneln tar bort en av de sista flaskhalsarna av enkelspår på Västkustbanan. Foto: Trafikverket

Bygget av dubbelspår och tunneln genom Varberg är en av de sista flaskhalsarna av enkelspår på Västkustbanan.

Bygget börjar år 2019 och blir en miljard dyrare än tidigare beräkningar.

Det är i Trafikverkets detaljplan som presenterades i dag som det framgår att bygget av Västkustbanan kommer att dröja.

– Det är aldrig bra att ett projekt blir dyrare än beräknat men i dag har vi vi förklarat att det beror på klimatanpassning och skärpta säkerhetskrav. Vi räknar med att vi kommer få bygga det här projektet, säger Bengt Rydhed som är regionchef på Trafikverket region Väst.

Bommarna går ner vid järnvägsövergången och stoppar biltrafiken genom centrala Varberg. I dag går tåget nästan mitt i stan. Efter att tunneln i Hallandsåsen öppnades är enkelspåren i Halland en av de två sista flaskhalsarna för trafiken på Västkustbanan.

Cirka 7 700 personer beräknas pendla med tåg i Halland varje dag. Sedan trafiken med Öresundstågen startade 2009 har resande ökat med 128 procent enligt siffror från Hallandstrafiken. Bygget av dubbelspår och en tunnel genom Varberg kommer öka kapacitet och punktligheten.

– Vi ser fram emot att bli av med den här barriärerna och det här är inte bara viktigt för Varberg utan för hela Västsverige säger Ann-Charlotte Stenkil (M), kommunstyrelsens ordförande i Varberg.

Byggstarten är planerad till år 2019 och kostnaden beräknas till 3, 9 miljarder kronor i 2009 års penningvärde. Det är en miljard dyrare än tidigare beräkningar. Ökningen beror främst på skärpta krav kring säkerhet och klimatanpassning. Man har till exempel fått planera för att klara högre vattennivåer än tidigare och avstånden mellan utgångarna till säkerhetstunneln har minskat.

– Vi har inte fått några propåer att detta skulle betyda något för Varbergs eller regionens del, säger Ann-Charlotte Stenkil.

Bland Varbergsborna väcker projektet blandade känslor.

– Det är väl bra att folk kan ta sig fram snabbare. Jag tror att trycket är så stort på tågtrafiken så att det är nödvändigt, säger Jessica Axeren.

– Jag tycker det är bra som det är nu. Jag känner mig lite negativ till att man gör så stora sår i naturen för att bygga om, säger Natascha Becker.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".