Snabbtåg SJ och MTR
1 av 2
Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl / TT
Kristina Edlund (S) Paul Lindvall (M) Linköping
2 av 2
Kristina Edlund (S) och Paul Lindvall (M) i Linköpings kommun är eninga om att snabbtåg tillhör framtiden trots kritiska röster. Foto: Peter Weyde, SR Ekot

Linköping tror på de nya snabbtågen

"Det är litet bekymmersamt"
1:41 min

Flera svenska kommuner skulle ha påbörjat förhandlingar om en framtida snabbspårsjärnväg. Men förhandlingsstarten skjuts nu upp.

Det gäller förslaget om den tänkta järnvägen för nya snabbtåg på sträckorna Stockholm - Malmö och Stockholm - Göteborg. De tre storstäderna vill ha respit fram till mitten av mars i förhandlingarna.  

Det är i dag exakt en månad sedan Sverigeförhandlingen lade sitt slutbud om framtidens järnväg som bygger på snabbspårstrafik.

I Linköping som är en av de berörda orterna utmed en ny bansträckning inväntas den försenade förhandlingsstarten med optimism. 

Men de senaste dagarna har såväl kostnader som nyttan kring en ny höghastighetsjärnväg debatterats flitigt av kritiker.

Paul Lindvall, är moderat oppositionsråd i Linköping

– Det är litet bekymmersamt nu att man hör en del röster både från politiker och från debattörer som ifrågasätter om man ska satsa på järnvägsförbindelser och moderna järnvägsnät, för det måste vi göra.

Han fortsätter och säger att den debatten hade han gärna varit utan.

– Den debatten hade jag gärna varit utan och hoppats att vi kunde ha varit överens nationellt om att nu behöver vi genomföra den här satsningen.

Kristina Edlund är kommunstyrelsens socialdemokratiska ordförande i Linköping. Frågan om behovet av ett nytt järnvägsnät förenar blocken i kommunen.

Men även hon efterlyser tydligare besked om finansieringen av en ny snabbspårsjärnväg. 

– Det är oroväckande när man ser att det är ett spann på finansieringen mellan 190 miljarder upp till 320 miljarder kronor. Men där har nu Sverigeförhandlarna lämnat in ett antal frågor till Trafikverket som man behöver förtydliga.

– Och det förstår att infrastrukturminister Anna Johansson vill att det här spannet ska minska, tillägger Edlund.

Linköping ingår också i den första delsträckan, Ostlänken, som planerats mellan Järna och Linköping. Den uppskattade kostnaden är på 55 miljarder kronor.

Byggstarten är planerad till år 2017 och gäller trots osäkerhet om hur hela det nya järnvägsnätet nu ska utformas.

Paul Lindvall (M) tror ändå att bygget kommer att starta i tid.

– Det kan inte längre vara rimligt att vi har samma spårkapacitet som vi hade för över 100 år sedan. Det är ett helt annat samhälle, tåget har väldigt många fördelar, men då behövs det också tillräckligt många spår. Och jag är helt övertygad om att det kommer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".