Jürgen Stackmann, försäljnings- och marknadsdirektör på Volkswagen.
Jürgen Stackmann, försäljnings- och marknadsdirektör på Volkswagen. Foto: Christophe Ena/TT/arkiv

Volkswagen satsar på elbilar efter dieselskandalen

Självrannsakan och elsatsning
1:43 min

Ett av de stora samtalsämnena på bilmässan i Genève är Volkswagen-skandalen. Företaget utreder nu hur det kunde hända och samtidigt har det bland annat bidragit till en större satsning på elbilar.

Volkswagens försäljnings- och marknadsdirektör Jürgen Stackmann säger att företaget nu jobbar med få tillbaka bilköparnas förtroende igen:

– Vi ska först och främst återbygga förtroendet. Det handlar om att undersöka varför företaget gjorde fel och varför vi hade en mjukvara som inte var tillåten.

Jürgen Stackmann säger också att en rapport ska presenteras i slutet på det andra kvartalet och att Volkswagen måste se till att förändra företaget så att det aldrig kan hända igen.

Det var i höstas som Volkswagens fusk med utsläppstesterna avslöjades och att flera miljoner bilar var berörda. Fusket skedde med hjälp av en mjukvara som sänkte utsläppen när bilarna testades, men i verkligen låg utsläppen av kväveoxider betydligt högre.

Jürgen Stackmann säger att skandalen inte bara har varit av ondo, den har också varit en katalysator för att förändra Volkswagen. Han lyfter till exempel fram den nya eldrivna konceptbilen som presenteras här på bilmässan i Genève. Skandalen har också ökat Volkswagens satsning på elbilar.

– Konceptbilen visar på vårt engagemang och vår framtidstro när det gäller elfordon. Långsiktigt kommer vi se en ökning av eldrift.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".