Grävarbete i Mariehov Göta kanal
1 av 4
Nu har restaureringen av Göta Kanal påbörjats, här Mariehov utanför Söderköping. Foto: Peter Weyde/Sveriges Radio.
Mariehovs sluss
2 av 4
Slussen i Mariehov utanför Söderköping i en vattentömd Göta Kanal. Foto: Peter Weyde/Sveriges Radio.
Grävarbete Mariehov 2 Göta Kanal
3 av 4
Känsliga delar av kanalbanken måste stärkas. Foto: Peter Weyde/Sveriges Radio.
Anders Donlau, Axel Hallin
4 av 4
Anders Donlau, vd Göta Kanalbolag och Axel Hallin geoteknisk expert på Ramböll. Foto: Peter Weyde/Sveriges Radio.

Renoveringen av Göta Kanal har startat

"Gör vi inget måste den stängas"
2:31 min

Nu har arbetet påbörjats i den största upprustningen av Göta Kanal sedan den byggdes för 184 år sedan. Restaureringen beräknas ta fem år och kosta en halv miljard kronor. 

– Kanalen har slitits ganska mycket, det har varit ett bristande underhåll under väldigt lång tid och då är det mycket som behöver göras, säger Anders Donlau, vd för Göta Kanalbolag.

– Sedan har vi i dag helt nya legala krav på oss också i form av en ny dammsäkerhetslag som påverkar oss väldigt mycket. Det finns därför flera aspekter på varför det här måste göras nu. Alternativet hade varit mer drastiskt, enligt Anders Donlau.

– Gör vi ingenting nu så måste kanalen stängas.

Beräkningar visar att det skulle ha kostat uppemot 1,6 miljarder kronor att stänga kanalen och reglera alla kringliggande vattenflöden. I stället rustar man nu del för del under fem års tid. Och det till en tredjedel av kostnaden för att stänga ned kanalen.

I Mariehov, väster om Söderköping har man nu börjat arbetet med att dika ut blålera utmed kanalen. Helt nya sidodiken ska anläggas för att säkerställa att vatten inte ska rinna ut i markerna runtomkring.

Särskild hänsyn tas även för framtidens väderförhållanden i upprustningsarbetet. Det säger Axel Hallin som är geoteknisk konsult på företaget Ramböll som arbetar med restaureringen.

– Det finns väldigt mycket att göra på vattensidan som gäller den hydrologiska delen där vi nu måste titta på en ökad nederbördsmängd enligt SMHI:s prognoser.

– Där räknar vi med kanske trettio procents mer regn. Sådant ställer ökade krav på kanalens förmåga att leda vatten.

Aldrig tidigare har kanalen genomgått en sådan omfattande restaurering som den som nu har påbörjats. Utöver markarbeten riskerar gamla slussar och slitet att ge akuta problem.

 – Ofta i de här processerna som leder till brott så är de väldigt långsamma under en lång tidsperiod, sedan kommer man till en "tipping-point" och då går allting väldigt fort.

Staten finansierar en femtedel av upprustningen med 100 miljoner kronor under detta år. Göta Kanals VD Anders Donlau måste sedan hitta ytterligare 400 miljoner kronor för de kommande årens reparationer. Men varifrån de pengarna ska komma är ännu inte helt klart i dagsläget.

 – Antingen via anslag eller också får vi låna pengar eller söka EU-bidrag ur olika strukturfonder. Och jag tror att den framtida finansieringen kommer att innefatta alla de här olika bitarna.

Men varför lägga så stora pengar på en gammal kanal, som numera fungerar främst som en fritidsled för intresserade båtägare? 

– Göta Kanal är en av de största motorerna i Svensk besöksnäring, vi är en miljardindustri, ett hundratal arbetstillfällen, mycket skatteintäkter. Vi får ofta utmärkelsen för den största reseanledningen att åka till Sverige för utländska turister.

– Även om båtarna och båttrafiken är "skådespelare på scenen" och utgör en väldigt liten del av alla kanalens besökare, så är de viktiga för det stora skådespelet. Men helheten den är mycket, mycket större, säger Anders Donlau.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".