Foto: TT/Reuters
Foto: TT/Reuters

Litiumbatterier kan ha slagit ut MH 370

MH370 fortfarande borta
2:17 min

I dag är det två år sedan som Malaysia Airlines flygplan MH 370 försvann med 239 personer ombord. Planet var på väg från Malaysias huvudstad Kuala Lumpur till Peking. Frågetecknen är lika stora idag om vad som hände med planet.

Den teori som de flesta för fram är att de 200 kilo litiumbatterierna som fanns ombord på något sätt startade en brand som slog ut alla system i planet.

De sista orden från cockpiten som nådde flygledartornet var: "Godnatt från MH 370 ..."

Ganska snabbt därefter gjorde planet en u-sväng bort från sin rutt och fortsatte sedan flyga i cirka 8 timmar.

Vad som hände sen och varför är fortfarande obesvarade frågor. Det enda som hittats från planet är en bit av vingen som spolades upp på stranden på ön Renuion utanför Afrikas kust.

De senaste veckorna har ytterligare två bitar hittats som kanske är vrakdelar, en på en annan ö i Renuion och en vid Mozambiques kust. Men det är ännu inte fastställt att dessa bitar verkligen kommer från det saknade planet.

De flesta passagerare ombord var från Malaysia, Australien och Kina. Anhöriggrupper har krävt att letandet ska fortsätta tills man hittar planet.

- Ja, vi kräver att de måste fortsätta leta, sa Jacquita Gonzales när en anhöriggrupp samlades i helgen i Kuala Lumpur.

Och Malaysias transportminister Datuk Seri Liow Tiong Lai försäkrade för medier att sökandet ska fortsätta.

Den gemensamma operationen att skanna havsbotten i östra Indiska Ocenanen som Malaysia, Australien och Kina bekostar söker över ett 120 000 kvadratkilometer stort område.

Det arbetet beräknas vara klart i juni. Om man då ännu inte fått något svar så ska ett nytt beslut tas om vad man gör då.

Sedan MH370 försvann har litiumbatterier förbjudits i bagageutrymmena i passagerarplan, på grund av misstanken om att dessa kan ha orsakat kraschen.

Igår kom ett beslut att alla flygplan senast 2021 måste ha utrustning som i realtid kan spåra ett plan om hamnar i ett nödläge och all flygdata ska nu automatiskt sändas till flygledartornen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".