Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Säkerhetsexpert kritiserar franska utredningen

Publicerat söndag 13 mars 2016 kl 16.34
"Tar inte bort problemet med piloter som ljuger"
(1:45 min)
Germanwings, flygkrasch
Foto: Maria Sjöqvist/Sveriges Radio/TT

Idag kom en fransk utredning om flygolyckan i Alperna i mars förra året  Utredarna föreslår flera åtgärder för att skärpa säkerheten, men det finns kritik mot förslagen.

En av kritikerna är flygsäkerhetsanalytikern Hans Kjäll. Han är inte helt nöjd med det utredningen vill genomföra.

– Nej, det finns saker man kan göra mer tydligt, anser Hans Kjäll.

Det var den fjärde mars 2015 som styrmannen Andreas Lubitz kraschade planet i Alperna. Han låste om sig själv i cockpit när piloten gick på toaletten. 150 personer dog när planet gick in i en bergvägg

Det framkom rätt tidigt att Lubitz varit kraftigt deprimerat och sökt flera läkare. Enligt tysk lag får inte läkarna berätta om sådant så arbetsgivaren Germanwings fick inget veta.

Nu föreslår flygutredarna att det internationellt införs ett system där läkare måste lämna information om hälsoproblem hos piloter. Hans Kjäll hade gärna sett att utredarna tänkt på alternativa åtgärder.

– Man skulle kunna tänka sig att man inrättar en oberoende stödfunktion som har tystnadsplikt. Som piloter kan konsultera i fall där de vill ha sin medicinska status bedömd utan att riskera att förlora jobbet, säger han.

Inte heller det förslaget tar bort problemen med piloter som ljuger eller undanhåller information från läkare. Men piloter är normalt ansvarsfulla personer som berättar om sina hälsoproblem, säger Hans Kjäll.

– Det ligger på egenkontroll, att försöka komma över tröskeln att det är inte farligt att tala om att jag är deprimerad eller har har något annat hälsoproblem.

Ett annat område där utredarna kommer med förslag är nya system för lås och dörrar till cockpit. En rad sådana förändringar genomfördes efter terrorattentaten i New York i september 2001.

– Och det har ju fungerat i 15 år. Jag tror inte att man då diskuterade möjligheten att någon i besättningen skulle kunna bete sig på det här sättet och därmed vidtog man ingen åtgärd för att skydda sig mot det, menar flygsäkerhetsanalytikern Hans Kjäll.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".