Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Invandringen påverkar skolresultaten

Publicerat måndag 14 mars 2016 kl 11.09
"Man ska vara väldigt orolig över det stora kunskapstappet"
(3:52 min)
I samtliga ämnen som mättes - matematik, läsförståelse och naturvetenskap - backade Sverige och visade på sämst resultat av OECD-länderna.
I samtliga ämnen som mättes - matematik, läsförståelse och naturvetenskap - backade Sverige och visade på sämst resultat av OECD-länderna. Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

En ökande andel elever med utländsk bakgrund kan förklara en del av de sjunkande svenska skolresultaten.

Skolverket presenterar i dag en rapport som visar hur invandringen påverkar de svenska resultaten i Pisa-undersökningar. En mindre men inte obetydlig del av resultatförsämringen sedan den första undersökningen år 2000 kan förklaras med en ökad andel elever med utländsk bakgrund, skriver Skolverket i ett pressmeddelande.

Tidigare har Skolverket sagt att invandringen bara haft en marginell betydelse på elevernas resultat.

– Nu när vi har gjort bredare och djupare analyser och tagit hänsyn till fler ämnen än bara matematik, som var huvudämnet när 2012 års Pisa-undersökning kom, då ser vi att vi snarare vill uttrycka det som så att det är en liten men inte obetydlig påverkan, säger Skolverkets generaldirektör Anna Ekström.

– Det är fortfarande så att man ska vara väldigt orolig över det stora kunskapstappet i Pisa. Den oron är helt oförändrade efter den här analysen, säger hon.

I den senaste Pisa-undersökningen gavs den svenska skolan underkänt på flera punkter. I samtliga ämnen som mättes - matematik, läsförståelse och naturvetenskap - backade Sverige och visade på sämst resultat av OECD-länderna.

Ett antal olika orsaker till de försämrade resultaten har diskuterats och nu har Skolverket tittat närmare på en av dem. I dag presenteras rapporten "Invandringens betydelse för skolresultaten".

Enligt rapporten har invandringens betydelse för resultatutvecklingen i Pisa ökat efter 2006. Rapporten visar också att den försämrade gymnasiebehörigheten under senare år till största delen beror på att fler elever invandrat efter skolstart.

Andelen elever som inte får tillräckligt bra betyg för att bli behöriga till gymnasieskolan har ökat från drygt 10 procent 2006 till drygt 14 procent 2015, enligt rapporten.

Uppemot 85 procent av den försämrade gymnasiebehörigheten kan förklaras av en ökande andel elever som invandrat efter ordinarie skolstart och att denna elevgrupp haft en sämre resultatutveckling än andra elever.

Andelen elever som invandrat efter skolstart har ökat från cirka tre procent 2006 till drygt åtta procent 2015. Andelen obehöriga i den elevgruppen ökade från 37 procent 2006 till 50 procent 2015.

Skolverkets Anna Ekström är bekymrad över bristen på lärare, framförallt inom svenska som andraspråk. Hon talar också om att det behövs en kraftigt utbyggd vuxenutbildning för de nyanlända som inte klarat gymnasiet. Samtidigt betonar hon att regeringen dragit igång satsningar för att ge nyanlända en bra skolgång.

Det handlar bland annat om att Skolverket ska ge stöd till skolor i områden med stora behov, att göra läraryrket populärare med mindre administration och högre löner och fler speciallärare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".