Böcker i ett skyltfönster.
Foto: Bertil Ericson/TT

Tillväxten i detaljhandeln bedöms avta i år

1:10 min

Efter ett mycket starkt 2015 kommer tillväxten i svenska detaljhandeln att mattas av lite i år. Det spår Handelns utredningsinstitut, HUI Research, i en ny konjunkturrapport. 

Tillväxten är dock fortfarande mycket hög, säger konsultchefen Michael Cronholm, och försäljningen ökar mer när det gäller varor som vi köper mer sällan än när det gäller det vi köper varje dag, som till exempel mat.

– Båda två går väldigt bra just nu. Men samtidigt är det sällanköpshandeln som går starkast, vilket är ett säkert tecken på att vi är i en högkonjunktur, säger Cronholm.

Hushållen har de senaste åren fått det bättre ställt och det finns mer pengar över till annat efter de dagliga inköpen i livsmedelsbutikerna. Men det försämrade ROT-avdraget kan få konsekvenser för delar av handeln, säger Michael Cronholm.

– Jag tror inte att vi kommer att få se lika höga tillväxttal i branscher som är kopplade till ROT-avdraget. Till exempel kommer nog inte möbel- elektronik- och byggvarubranschen att öka lika mycket som tidigare.

Men trots fortsatt hög efterfrågan så har företagen inom sällanköpshandeln svårt att höja sina priser.

– De måste ju hela tiden titta på världsmarknaden nuförtiden i och med e-handeln. Och hur mycket de kan höja priserna beror ju på konkurrenssituationen, säger konsultchefen.

För att förbättra lönsamheten stärks trenden att detaljhandeln också säljer tjänster, säger Michael Cronholm. Till exempel att en byggvaruhandel säljer renoveringshjälp.

– Vi ser att detaljhandeln söker nya sätt att försöka få en bättre lönsamhet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista