Foto: Caludio Bresciani/Scanpix
Foto: Caludio Bresciani/Scanpix

Brå vill ha krav på e-legitimation vid nätköp

1:35 min

För att stoppa kortbedrägerier föreslår Brottsförebyggande rådet att fler nätköp ska kräva e-legitimation. Men Svensk handel ser att konsumtionen minskar vid hög säkerhet.

Det kallas ibland bank-id, och används vanligtvis för digital identifiering mot myndigheter.

Per Geijer är säkerhetschef vid Svensk handel.

– Där fastnar man ofta på tröskeln, man upplever att det blir ett för stort kliv. Men det har varit i diskussioner när man kanske har bankdosan i bakhuvudet – men i dag när många har funktionen i sin mobil så blir steget inte så stort. Så det är mycket möjligt att man kan göra det, framför allt för köp som är lite mer spektakulära.

Även Payson, som är ett av de större svenska bolagen inom nätbetalningar, är försiktigt positivt till e-legitimation vid nätköp. Det kan vara en bra väg att gå, säger bolaget för Ekot.

I dag presenterar Brottsförebyggande rådet, Brå, en kartläggning av bedrägeribrotten i Sverige, som den förra regeringen beställde 2014. Kartläggningen visar att kortbedrägerier ökar, och att det även är det bedrägeribrott som flest polisanmäler.

Det vanligaste är att bedragaren köper stulna kortuppgifter, och genomför köp och betalningar utifrån uppgifterna. Brottet sker alltså utan att gärningsmannen kommit över det fysiska kortet.

För att hejda utvecklingen måste banker och e-handlare i Sverige tar ett större ansvar, säger Klara Hradilova Selin, utredare vid Brå.

– De gör en hel del, men det verkar inte räcka till, säger hon.

Brå föreslår i dag svenska näthandlare att införa ett antal branschgemensamma säkerhetslösningar för att minska kortbedrägerierna. Men den typen av krav på svenska företag är ingen bra idé, då det gynnar utländska konkurrenter, enligt Per Geijer, Svensk handel.

– Konsumenten är väldigt snabbfotad. Man sitter ofta med två sajter uppe bredvid varandra och jämför priser, leveranstider… och är det då en sajt som är lite besvärligare än den andra så väljer man bort den. Då spelar det inte så stor roll om det är en svensk eller en utländsk sajt. Det ser man väldigt tydligt att när vi skruvar upp bedrägerifiltren lite för mycket, då försvinner också försäljningen. Så det där är en delikat balans.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista