Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Tre taxibilar från olika bolag
Hälften av alla taxiresor i Sverige är samhällsbetalda, det vill säga till exempel färdtjänst och sjukresor. Foto: Bertil Ericson / TT

Stora taxiprotester mot nytt färdtjänstavtal

"Vi kan inte jobba under de här villkoren"
2:02 min

I dag samlades ett stort antal taxiförare i centrala Stockholm för att protestera mot det nya färdtjänstavtalet med landstinget.  Nu har första löneutbetalningen hunnit komma efter att det nya avtalet trädde i kraft.

Jean Nissan kör för Taxi 020 och för honom var det en självklarhet att delta i protesterna.

– Det här avtalet är katastrof för oss, vi kan inte jobba under de här villkoren som är väldigt dåliga för oss.

I en granskning av taxibranschen som Ekot gjorde förra året vittnade 100 taxiförare i Stockholm, Göteborg och Malmö om dåliga arbetsvillkor och att många arbetar 12-13 timmar om dagen 6-7 dagar i veckan. De flesta arbetar för åkare som inte har kollektivavtal.

Hälften av alla taxiresor i Sverige är samhällsbetalda, det vill säga till exempel färdtjänst och sjukresor. Under förra året upphandlades nya avtal för färdtjänsten i både Göteborg och Stockholm. Göteborgs stad valde att ställa krav på kollektivavtalsliknande villkor för förarna, men det gjordes inte när Stockholms läns landsting upphandlade färdtjänsten.

Det här är världens tredje största upphandling när det gäller samhällsbetalda resor och avtalet är värt 2-4 miljarder kronor.

– Vi som politiker ställer så klart färdtjänstens resenärer i första rummet och då behöver vi ett vidare perspektiv, säger Fredrik Wallén, kristdemokrat och ordförande i Färdtjänstberedningen i Stockholms läns landsting.

Men i Göteborg har man ju till exempel gjort en annan bedömning.

– Ja, men hur den upphandlingen kommer att utvärderas det vet inte jag. Men efter ett mycket moget övervägande i Stockholms läns landsting så ställde vi inte krav på kollektivavtal och det är också rent objektivt alldeles för tidigt att dra några slutsatser, även inkomstmässigt vågar jag påstå, vad gäller det här avtalet för det är alldeles nytt.

Inte heller taxibolagen som tecknat avtal med Landstinget håller med om att villkoren för förarna försämrats.

Men taxiföraren Jean Nissan säger att för honom har det nya avtalet redan inneburit 16 procent lägre lön å han är besviken på politikerna.

– De sviker oss, för det är dem vi har röstat på. De måste ta sitt ansvar, hur kan de acceptera att någon kör utan kollektivavtal.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".