Sjöräddningshelikopter övar. Foto Hasse Holmberg / SCANPIX
1 av 4
Sjöräddningsinsatserna ökar på svenskt vatten. Foto: Hasse Holmberg / TT
Anton Kock, Stationsansvarig, Sjöräddningen i Kalmar
2 av 4
Anton Kock, Stationsansvarig på Sjöräddningen i Kalmar Foto: Viktor Blomberg, Sveriges Radio
Kajaker på rad, Foto Leif R Jansson/SCANPIX
3 av 4
Räddningsinsatser för folk i kajak och kanot ökar radikalt. Foto: Leif R Jansson / TT
Surfingbrädor, St Anna
4 av 4
Även räddninginsatser vid incidenter med surfingbrädor ökade 2015 Foto: Peter Weyde, SR

Kraftig ökning av sjöräddningsinsatser

2:27 min

Antalet sjöräddningsinsatser på svenskt vatten ökar. Främst för små sjöfarkoster som kanoter.

Räddningsinsatserna för små farkoster som kanoter ökade mycket kraftigt i fjol. En ökning med drygt 700 procent på bara ett år, från år 2014 till år 2015.

Tobias Nicander är sjöräddningsledare på Sjöfartsverket i Göteborg. Han tror att huvudorsaken till ökningen är att just kanoter blir alltmer populära.

– Jämför man med året innan så är detta en kraftfull ökning. En bidragande orsak, tror jag, är att det är allt fler och som ägnar sig åt friluftsliv till sjöss i mindre båtar, säger Tobias Nicander.

Statistik som Ekot tagit del av visar att mer än en räddningsinsats till sjöss genomfördes varje vecka under 2015 för nödsatta i små sjöfarkoster som kanoter. Ökningen som gått från 8 fall 2014 till 63 fall 2015 är att betrakta som extraordinär. Men trenden har pekat tydligt uppåt under senare år.

Den bilden bekräftas av Anton Kock som är stationsbefäl på Sjöräddningen i Kalmar.

– Ja, att statistiken har visat på en uppåtgående trend är naturligtvis inte positivt. Och detta är något vi har märkt av i Kalmarsundsområdet att det stämmer, det ser vi.

– Framförallt kanotolyckorna har i vårt fall varit påtagliga under fjolåret med många incidenter och framförallt att det varit många personer involverade vid varje räddningstillfälle.

Ett exempel från december i fjol var då en ensam man i kajak höll på att drunkna mitt i Kalmarsund. Vattnet i sundet höll endast +2,5 grader. Mannen upptäcktes av förbipasserande bilister på Ölandsbron som snabbt slog larm och mannen kunde räddas av Sjöräddningen. 

– Killen som var ute i det här fallet har lärt sig att han aldrig någonsin ska vara ute och paddla utan att ha en telefon i ett vattentätt fodral.

– Telefonen han hade var mindre än en meter ifrån honom där han låg i vattnet. Men han kom inte åt den och den var genomblöt. Och då fungerar det inte speciellt bra.

– Han hade en våldsam ångest för att han visste att telefonen fanns där men han kunde inte nyttja den, säger Kock.

En skyddad och torr telefon som dessutom kan hjälpa till att positionera den som hamnar i nöd bör numera anses som lika viktig som flytvästen och sjöväderrapporten när man planerar sin tur till sjöss.

Ökad information till de som spenderar sin fritid till sjöss behövs för att minska den ökande trenden av räddningsinsatser. Där är såväl Sjöräddning och Sjöfartsverk eniga idag.

Och kanske bör man i framtiden överväga ytterligare säkerhetsåtgärder i form av ett helt nytt förarbevis på sjön, eller en obligatorisk utbildning?

Tobias Nicander på Sjöfartsverket.

– I vissa avseenden tycker jag att någon typ av förarbevis för just mindre tonnage och mindre båtar hade varit bra. Men detta är ingen lätt fråga om hur och var man drar just de gränserna.

– Men visst hade det i vissa sammanhang funnits behov av någon typ av förarbevis, säger Tobias Nicander.

Det finns en rad olika utbildningar för exempelvis kanotister men de är inte obligatoriska i dagsläget.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista