Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Detta är sändningsledningen vid Sveriges Radio med ett viktigt meddelande till allmänheten i Sundsvalls kommun, Västernorrlands län. Det brinner i ett ställverk utanför Stockvik med kraftig rökutveckling. Räddningsledaren uppmanar alla som befinner sig i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västernorrland.
(Publicerat igår kl 23.44)
par framför hav av tända ljuslyktor montage med flygande helikopter över olycksplats
Foto: TT

Ett år sedan den avsiktliga flygkraschen

Många av stadens invånare samlades för en gemensam tyst minut
1:44 min

I Frankrike och Tyskland hölls idag minnesceremonier för att hedra de omkomna i flygkraschen för ett år sedan då en pilot avsiktligt störtade planet mot en bergvägg i Alperna.

Klockan 10.41 samlades anhöriga på olycksplatsen till en tyst minut. Samtidigt tystnade också den tyska staden Haltern.

Inte bara vänner och skolkamrater, många av stadens invånare samlades på torget för en gemensam tyst minut just den tid då för ett år sedan andrepiloten avsiktligt kraschade planet mot en bergvägg.

På flyget från Barcelona till Düsseldorf fanns 16 elever och två lärare från Haltern, på väg hem efter en skolresa i Spanien.

Den franska haverikommissionen lade nyligen fram sin rapport men för de anhöriga förblir många frågor obesvarade. Hur kunde Andreas Lubitz tillåtas sitta vid spakarna när det var känt att han led av psykisk sjukdom redan under sin utbildning.

Han hade haft kontakt med 41 läkare men ingen informerade vare sig myndigheter eller arbetsgivaren Lufthansa om hans försämrade tillstånd innan olyckan.

Borde läkare ha en möjlighet, rent av skyldighet att bryta tystnadsplikten i särskilt allvarliga fall? Det är en av konsekvenserna som diskuteras efter kraschen som kostade 150 människor livet.

Flygsäkerhetsexperten Elmar Giemulla anser att man måste kunna lätta på tystnadsplikten när det gäller så känsliga yrken som flyget men inte till priset av att människor inte vågar anförtro sig en läkare.

Omdiskuterat är också möjliga krav på att det alltid ska finnas två personer i cockpit för att undvika det som hände när förstepiloten tillfälligt gick ut och hans kollega låste om sig för att styra planet mot marken.

Också vid olycksplatsen nära den franska byn Le Vernet samlades idag anhöriga till en minnesceremoni.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".