Ung kvinna sitter vid sin laptop i ett bibliotek. Foto: Foto: Fredrik Sandberg / Scanpix
Allt fler unga väljer att satsa på sina idéer och starta företag. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Allt fler unga startar företag

2:07 min

Det har skett en dramatisk ökning de senaste fem åren av antalet unga som startar företag. I dag är var tredje företagare som söker rådgivning hos Nyföretagarcentrum under 30 år, jämfört med var fjärde för fem år sedan.

– En faktor är naturligtvis att det finns en stark vilja bland unga att starta eget, det säger Harry Goldman vd på Nyföretagarcentrum Sverige. I dag är ungt företag något man vill syssla med, så har det inte varit förr. Ung företagsamhet har naturligtvis betytt mycket i skolorna, attityden till företagande har förbättrats. Den rädsla som funnits tidigare bland äldre finns inte bland yngre, säger han.

Nästan 19 000 företag startades i Sverige under det första kvartalet i år och det är en ökning på drygt sex procent jämfört med samma period året innan, enligt Bolagsverket. På Nyföretagarcentrum har man märkt av en dramatisk ökning de senaste fem åren av antalet unga som söker rådgivning där och även en kraftig ökning av antalet utlandsfödda företagare.

– Unga startar alla typer företag, unga som vill göra enkla grejer, tjänsteföretag, och snabbt vill komma igång. Det handlar om allt från foodtrucks eller it till frågan om man kan hjälpa till inom mat, hälsa och vård, du ser hela bredden i detta, säger Harry Goldman.

Man har även märkt av en kraftig ökning av utlandsfödda företagare på Nyföretagarcentrum. Amrit Singh är född i Indien, men flyttade till Sverige som ett-åring. Förra året startade han företaget Fikabox i Tumba.

– Vi har olika produkter som bland annat består av nötter, torkad frukt och chokladprodukter. Vi sammanställer dem i små portionsförpackningar, gör olika blandningar, lägger ner dem i en box som levereras via posten till kundens dörr på prenumerationsbasis, berättar han.

Vad är det som driver dig som företagare?

– Att kunna utnyttja sin kunskap och förverkliga sin dröm och sin idé till någonting konkret. Att kunna se att jag kan skapa något och se det skapandet växa. Och att jag brinner för det jag gör, nyttiga produkter, alltså den produkten som vi säljer, säger Amrit Singh.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista