Träning räddar hjärnan

2:21 min

Allt fler vetenskapliga studier visar att fysisk aktivitet inte bara skyddar mot kroppsliga problem som övervikt, hjärtsjukdom och diabetes, utan att hjärnan också fungerar bättre hos den som rör sig. Genom regelbunden konditionsträning kan såväl minne som koncentration och kreativitet förbättras.

Att kroppen mår bra av röra på sig, är vetenskapligt bevisat i många studier. Men nu kommer allt fler undersökningar som visar att det går att trimma också hjärnan.

Anders Hansen, som är specialist i psykiatri vid Sophiahemmet i Stockholm, har sammanställt en rad forskningsrön om vilken effekt fysisk aktivitet har på vår hjärna, och han konstaterar att såväl minnet som kreativiteten blir bättre med motion.

– De sista åren har det kommit otroligt intressanta forskningsstudier som visar att vi inte bara mår bättre om vi rör på oss utan att vi förbättrar i princip alla tankemässiga förmågor. Vi blir mer koncentrerade, vi blir mer stresståliga, vårt minne förbättras och kreativiteten, kanske till och med att intelligensen förbättras, säger Anders Hansen.

Men stressen är ett gissel för många och psykiska diagnoser är nu en vanligare orsak till sjukskrivning än muskel- och ledvärk. Stressutlösta problem som ångest och depressioner blir allt fler och en av dem som drabbats är Maria Westergren från Dalarna som levt med ångesten i mer än tio år.

– Det var det här med att hjärtat slog oregelbundet och hårt och...egentligen visste man väl att det var stress men jag tyckte nog aldrig att jag var stressad, berättar hon.

Med tiden blev det värre. Panikattackerna gjorde att hon kunde inte längre behålla frisörjobbet som hon älskade, och mediciner och terapier avlöste varandra. Inget hjälpte, tills hon en dag läste om fysisk träning som ett sätt att hålla hjärnan i trim. Och hon började springa. Först bara någon kilometer. Sedan längre och längre.

Och nu med ungefär tre träningspass i veckan är hon ett levande bevis för att de nya forskningsresultaten stämmer.

– Hade jag vetat hur bra det här var så hade jag börjat springa för länge sedan, säger hon med eftertryck.

Och Anders Hansen som just skrivit de sista kapitlen i en bok om hur hjärnan skyddas av träning, är själv förvånad över effekterna:

– Hjärnan verkar faktiskt vara det organ som förändras allra mest av att vi rör på oss. Det finns bevis för att vi mår bättre, och att man kan behandla depression genom fysisk aktivitet. Men också hur det förbättrar minne, kreativitet, koncentration och så vidare, säger han.

– Det är faktiskt också så att man inte bara har sett effekterna utan man har också börjat förstå vad som händer i huvudet. Att det bildas nya celler i delar av hjärnan och att kopplingen mellan olika delar av hjärnan förbättras. Och det finns en lång rad olika mekanismer som ligger bakom det här och som man har börjat förstå de senaste åren,  säger Anders Hansen.

Kan man också se effekterna om man är drabbad av till exempel demens?

– Ja, absolut. Det har pumpats in enorma pengar i demensforskning och trots det har det inte kommit något demensläkemedel. Vi har inget läkemedel som skyddar mot demens men en daglig promenad minskar risken att drabbas med 40 procent, vilket är ofattbara siffror. Det bromsar också förloppet hos den som redan är dement.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista