Vego
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Försäljning av vegetarisk mat ökar

3:22 min

Att äta vegetariskt blir allt mer populärt. Hos de stora livsmedelskedjorna märkte man under det första halvåret 2016 en starkt ökad efterfrågan på vegetariska produkter, och man spår att trenden kommer att fortsätta.

Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood:

– Ja, vi har en kraftig försäljningsökning. Det är sånt som ersätter kött, sånt som det är protein i, till exempel tofu, den här ganska nya oumph, grönsaksbiffar och vegofärs. Så det är ett tydligt ökande intresse för vego helt enkelt.

Det blir allt mer populärt att byta ut köttbiten mot en vegetarisk produkt. Hos livsmedelskedjan Axfood ökade försäljningen av vegetariska produkter med 41 procent under det första halvåret 2016, jämfört med motsvarande period i fjol.

Även ICA och Coop har märkt av en ökad efterfrågan på vegetariska produkter i år. 

– Det går väldigt bra. Vi ser ett ökande intresse från våra konsumenter, just när det gäller vegetariskt. Vi i handeln har verkligen lagt manken till och faktiskt ökat sortimentet av den här typen av vegetariska och hållbara produkter. Samtidigt har konsumenten efterfrågat och flyttat handen i hyllan i allt större utsträckning, säger Maria Smith, miljöchef på ICA.

I en färsk undersökning från livsmedelskedjan svarade drygt hälften av de tillfrågade att de minskat sitt köttätande det senaste året, till förmån för vegetariskt och fisk. Över 70 procent ville se fler produkter gjorda på alternativa proteinkällor.

Åsa Domeij på Axfood tror attt matjättarna kommer att fortsätta den vegetariska satsningen, då trenden ser ut att hålla i sig.

– Antingen är det en trend, eller så är det en långsiktig förändring av konsumtionen. Det kan ju vara så att vi nådde "peak meat" på rött kött kring 2013. Och det handlar antagligen både om hälsa, miljö och klimatet. Det finns nog också tankar kring djurvälfärd, att man inte vill äta så mycket kött helt enkelt.

I handeln ser man att så kallade flexitarianer står bakom ökningen, det vill säga personer som äter vegetariskt en eller ett par gånger i veckan.

– Det är det här begreppet flexitarian som har kommit. Men det är också det vi ser, att de som köper vegetariskt mer är även de som köper kött. Man kanske har valt att byta ut någon rätt i veckan mot en vegetarisk. Det är då man börjar se det i försäljningssiffrorna, när den stora massan gör ett vegetariskt val.

Konsumenterna har märkt av det ökade vegetariska utbudet i butikerna. Adam Granqvist äter vegetariskt två gånger i veckan.

– Min sambo äter inte kött, så det blir en del vegetariskt. De vegetariska råvarorna har blivit lite fräschare, säger han.

– Jag äter vegetariskt väldigt ofta, flera gånger i veckan. Överlag tycker jag att det har blivit bättre, men det är väl det att jag inte är så förtjust i färdigprodukter. Jag tycker inte att de riktigt håller måttet, säger Kristina Hedtjärn.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista