Minskade krav på buller ska ge fler lägenheter.
Foto: Foto: TT

Fler klagar på fordons- och vägskyltsreklam

2:02 min

De senaste åren har lastbilar, vagnar och andra fordon med reklam på blivit en allt vanligare syn vid sidan av flera stora vägar i Sverige och det kommer in allt fler klagomål om dem, enligt Naturvårdsverket.

Men de så kallade vagnskyltarna kräver tillstånd, något som länsjuristen Erika Rydgren på Uppsala länsstyrelse, säger att man nästan aldrig ger.

– Som man kan se när man är ute och åker så är det rätt många skyltar som står längs vägarna och många har dykt upp de senaste åren. I stort sett inga tillstånd har delats ut till de skyltar som står längst vägarna, Erika Rydgren.

Kör man den knappt fem mil långa sträckan på E4:an i båda riktningar mellan Upplands Väsby och Uppsala kan man se runt 15 fordon med reklam stå parkerade längst vägkanten. Sådana här vagnskyltar finns på flera andra håll runt om i Sverige, enligt både Naturvårdsverket och länsstyrelser som Ekot talat med.

Men att ställa upp en reklamskylt kräver tillstånd och det spelar ingen roll, att de står på hjul, är de permanenta bryter de mot både väglagen och lagen om gaturenhållning och skyltning.

– Det kan vara ett problem ur trafiksäkerhetssynpunkt. Det kan också vara ett problem för att de kan anses vara förfulande.

Såväl Uppsala som andra länsstyrelser som Ekot varit i kontakt säger att det är sällsynt att dom ens får in ansökningar om tillstånd. Så hur kommer det sig då att vagnskyltarna ändå kan få stå kvar där? En förklaring är att länsstyrelsen som ansvarar för att ge ut tillstånden inte ansvarar för tillsynen.

Det gör heller inte Trafikverket eftersom vagnsskyltarna ofta står en bit från vägen.

I stället är det bland annat kommunen som gör det, men eftersom flera olika myndigheter är inkopplade så tar det ofta lång tid innan man kan göra något åt vagnskyltarna, säger Christian Blomberg, bygglovschef på Uppsala kommun.

– Från det att man har initierat ett sånt här ärende tills dess att man har ett lagakraftvunnet beslut kan det ta ett till tre år och det tycker jag är väldigt problematiskt.

– Det gör att det i praktiken att det lönar sig att ställa upp de här vagnskyltarna och ha dem där i ett par år. Egentligen så borde det vara så i tanke med att problemet är så pass stort borde man se över lagen och göra en lagstiftningsförändring så att även kommunen ger tillstånd och bygglov till skyltning utanför detaljplanelagt område, säger Christian Blomberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista